Τετάρτη, 1 Φεβρουαρίου, 2023

Εγγραφή στο Newsletter

Limassol Today - Diagwnismosfeb23 Ltbanner
Limassol Today - Asset 10
ΑΡΧΙΚΗΑΝΑΠΤΥΞΗΔεν έπεσε από τον ουρανό το μπαλκόνι στη Λεμεσό

Δεν έπεσε από τον ουρανό το μπαλκόνι στη Λεμεσό

Κι όμως χθες βράδυ, μόνο με τύχη μπορεί να εξηγηθεί το γεγονός ότι δεν θρηνήσαμε κάποιο θύμα, όταν τμήμα της οροφής καταστήματος που προεξείχε στο πεζοδρόμιο, έπεσε στον πιο πολυσύχναστο δρόμο της πόλης. Η οδός Ανεξαρτησίας είναι η πιο εμπορική λεωφόρος, βρίσκεται στο κέντρο της πόλης, και από εκεί διελαύνουν καθημερινά, μέχρι και αργά το βράδυ που πάνε στα πλησίον νυκτερινά μαγαζιά, εκατοντάδες πολίτες, τόσο πεζοί όσο και οδικώς.

Την ώρα που κατέρρευσε το μπαλκόνι, περνούσαν τόσο αυτοκίνητα όσο και πεζοί σε ελάχιστα μέτρα απόσταση και είναι καθαρή τύχη το γεγονός ότι δεν βρισκόταν κανείς ακριβώς από κάτω τη συγκεκριμένη στιγμή.

Limassol Today - 273986151 354741676509195 5052626488646973894 N

Το συγκεκριμένο γεγονός δεν είναι πρώτη φορά που συμβαίνει σε οικοδομές της πόλης. Πριν ένα χρόνο κατέρρευσε μπαλκόνι στην οδό Σπάρτης με αποτέλεσμα παιδιά και ενήλικες που βρίσκονταν στο πεζοδρόμιο να κτυπήσουν και να διακομιστούν στο νοσοκομείο, ευτυχώς χωρίς να θρηνήσουμε θύματα ή να δημιουργηθούν ανεπανόρθωτα σωματικά τραύματα. Λίγα χρόνια νωρίτερα, άλλο μπαλκόνι κατέρρευσε στην οδό Αγίου Ανδρέου πλησίον του Columbia Plaza. Προ ολίγων ημερών, άλλο μπαλκόνι έπεσε στην περιοχή Ομονοίας.

Οι Τεχνικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Εσωτερικών, οι οποίες συνεχίζουν τις συσκέψεις και τις διαβουλεύσεις για το θέμα της ανάγκης τακτικής επιθεώρησης παλιών κτηρίων φαίνεται να μην κινούνται με τους ρυθμούς που απαιτούνται.

Από τον περασμένο Οκτώβριο, με αφορμή τους συνεχόμενους σεισμούς στην Κρήτη παραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Εσωτερικών σύσκεψη στην οποία παρουσιάστηκε η πρόταση του ΕΤΕΚ για θεσμοθέτηση του λεγόμενου «ΜΟΤ» παλιών κτηρίων το οποίο προνοεί νομοθετική ρύθμιση ώστε να καταστεί υποχρεωτική η περιοδική επιθεώρηση τους, καθώς και η έκδοση του λεγόμενου Πιστοποιητικού Επιθεώρησης της οικοδομής.

Έξι μήνες μετά η συζήτηση δεν έχει προχωρήσει ώστε να οριστούν αρμόδιοι ελέγχοι. Ενώ προγραμματίστηκε συζήτηση των εμπλεκομένων φορέων με τον Υπουργό Εσωτερικών κατά την οποία θα συζητηθούν εκ νέου τα κριτήρια για τα κτήρια του θα πρέπει να επιθεωρούνται τακτικά, ο τρόπος ελέγχου που θα ασκούν οι μηχανικοί καθώς και το ύψος του προστίμου που θα επιβάλλεται σε ιδιοκτήτες που αδιαφορούν για την επικινδυνότητα των κτηρίων τους, μετά από έλεγχο, στο μεταξύ μπαλκόνια καταρρέουν και είναι θέμα χρόνου και συγκηρίας να γίνει μια μοιραία υποχώρηση κτηρίου.

“Τα επόμενα 10 με 15 χρόνια η κατάρρευση προβόλων (μπαλκονιών) θα είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που θα έχει η πόλη και δυστυχώς δεν θα αργήσουμε να θρηνήσουμε θύματα. Οι άμμοι θαλάσσης που χρησιμοποιήθηκαν κατά την κατασκευή, οι δυσμενείς περιβαλλοντικές συνθήκες , η απουσία στεγανοποίησης, η ύπαρξη χλωριόντων στο σκυρόδεμα, οι κακοί έως ανύπαρκτοι οπλισμοί τους οι οποίοι σε βάθος χρόνου έχασαν ένα τεράστιο ποσοστό της διατομής τους για τους πιο πάνω λόγους, καθώς και η κακή συντήρηση, αποτελούν τις κύριες αιτίες της αστοχίας. Το συγκεκριμένο γεγονός είναι απάντηση σε όσους καθημερινά με ρωτούν την άποψη μου για παρόμοιες υφιστάμενες κατασκευές οι οποίες κοντεύουν ή έχουν ξεπεράσει τον ωφέλιμο χρόνο ζωής τους. Επιβάλλεται άμεσα πριν να γίνει σύνηθες το φαινόμενο, να θεσπιστεί νομοθετικό πλαίσιο που να υποχρεώνει τον τακτικό έλεγχο από εμπειρογνώμονες που να μπορούν να υποδείξουν υποχρεωτικά μέτρα αποκατάστασης ή ακόμα και στην εσχάτη την καθαίρεση επικίνδυνων υφιστάμενων κατασκευών. Το πρόβλημα είναι μεγάλο και σοβαρό”

Κύπρος Ιορδανου – Πολιτικός Μηχανικός

Θυμίζουμε ότι σε ρεπορτάζ που κάναμε προ μηνών, η ανάγκη για ΜΟΤ κτηρίων, διαφάνηκε ως απόλυτα επιτακτική.

Συγκεκριμένα τότε ο ΕΤΕΚ ανέφερε πως υπάρχει μια γενική συναντήληψη σε βασικές πρόνοιες μαζί με το αρμόδιο Υπουργείο. Το μεγαλύτερο πρόβλημα, εντοπίζεται σε κτήρια τα οποία ανεγέρθηκαν πριν από το 1994, πριν να υιοθετηθεί δηλαδή, ο κυπριακός αντισεισμικός κανονισμός, ενώ δεν υπήρχε ούτε υποχρεωτική επίβλεψη. Η πρόταση του ΕΤΕΚ προέβλεπε μεταξύ άλλων υποχρεωτική επιθεώρηση κτηρίων ανά τακτά χρονικά διαστήματα, από καταρτισμένους μελετητές (και του ιδιωτικού τομέα) και ανάλογα να εκδίδεται Πιστοποιητικό Επιθεώρησης της οικοδομής, με σκοπό να διασφαλίζεται ένα ικανοποιητικό επίπεδο ασφάλειας των κτηρίων. Αντίστοιχα, στο συγκεκριμένο ρεπορτάζ τοποθετήθηκε και ο Σύλλογος Πολιτικών Μηχανικών Κύπρου, ο οποίος επέστησε την ανάγκη της νομοθετικής ρύθμισης της τακτικής επιθεώρησης κτηρίων και της έκδοσης σχετικού πιστοποιητικού, ως μέτρο πρόληψης για αποφυγή καταστροφικών συμβάντων.

Το ζήτημα δεν εντοπίζεται μόνο σε πολύ παλιά κτήρια ωστόσο. Όπως μας αναφέρθηκε από το ΕΤΕΚ τότε, ακόμα και ο Κυπριακός Αντισεισμικός Κανονισμός δεν περιείχε ιδιαίτερα αυστηρές πρόνοιες. Κάτι που άλλαξε όταν η Κύπρος το 2012 υιοθέτησε τους αντίστοιχους ευρωκώδικες για την ασφάλεια των κτηρίων. Επιπρόσθετα υπάρχει έλλειψη κουλτούρας συστηματικής συντήρησης των κτηρίων η οποία εντείνει τα υπάρχοντα προβλήματα του γηρασμένου κτηριακού αποθέματος της χώρας μας. Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση τα στοιχεία της τελευταίας απογραφής που κατατέθηκαν παλαιότερα στην Επιτροπή Εσωτερικών της Βουλής, πριν το 1945 κτίστηκαν 13.097 οικοδομές, 20.343 κτήρια την περίοδο 1946-1960, την περίοδο 1961-1970 24.255, την περίοδο 1971-1980 κτίστηκαν 61.247, την περίοδο 1981-1990 ανηγέρθηκαν 85.503 οικοδομές.

Ο σεισμός που έγινε προ μηνών θορύβησε τον Δήμο Λευκωσίας, κάτι που όμως δεν έγινε στην Λεμεσό με αποτέλεσμα να συμβαίνουν επικίνδυνες υποχωρήσεις σαν τη χθεσινοβραδυνή. Πιο συγκεκριμένα ο Δήμος Λευκωσίας απηύθυνε τότε μια τελευταία προειδοποίηση στους ιδιοκτήτες επικίνδυνων οικοδομών να επικοινωνήσουν άμεσα με την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου και να προχωρήσουν με τη λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων για άρση της επικινδυνότητας. Σε διαφορετική περίπτωση, όπως ανέφερε η τότε σχετική ανακοίνωση, με βάση τον περί Ρυθμίσεως Οδών και Οικοδομών Νόμο, ο Δήμος θα μπορεί να εισέλθει αυτεπάγγελτα στην οικοδομή, λαμβάνοντας όλα τα μέτρα για άρση του κινδύνου, ή/και να επιβάλει διοικητικό πρόστιμο μέχρι και €20.000, ή/και να προωθηθεί ποινική υπόθεση. Εκείνο που κάποιος θα ανέμενε από τότε, θα ήταν, μέτρα να λάβει και ο Δήμος Λεμεσού.

Άμεσα θα πρέπει να τεθούν ευθύνες ελέγχου. Το LimassolToday θα έχει αύριο αναλυτικό ρεπορτάζ για το πως οι αρχές πρέπει να λάβουν μέτρα και ποιος θα αναλαμβάνει την ευθύνη για τα “MOT” κτηρίων.

Powered by petoussis

Μην το χάσεις

Journal

Δείτε επίσης