Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024

Εγγραφή στο Newsletter

Limassol Today - Asset 10
ΑΡΧΙΚΗΑΝΑΠΤΥΞΗΜίας νησίδας μύρια (θα έπρεπε) να έπονται

Μίας νησίδας μύρια (θα έπρεπε) να έπονται

Απλά και εφαρμόσιμα μέτρα για βελτίωση της καθημερινότητας στους δρόμους για πεζούς, οδηγούς και καταστηματάρχες

Γράφει ο Δημήτρης Στρατής

Σε διελκυστίνδα μεταξύ του κράτους και διαφόρων καταστηματαρχών σε όλη την Κύπρο τείνει να μετατραπεί η πρόθεση της κυβέρνησης για κατασκευή κτιστών νησίδων σε διάφορους εμπορικούς δρόμους.

Πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι ο νέος ξεσηκωμός των καταστηματαρχών επί της λεωφόρου Νίκου και Δέσποινας Παττίχη στη Λεμεσό, οι οποίοι μετά την κατασκευή της νησίδας κάνουν λόγο για σοβαρά οικονομικά προβλήματα που σχετίζονται με την εμπορικότητα του δρόμου και τη μείωση της προσβασιμότητας των καταναλωτών.

Όπως πληροφορούμαστε, στο Υπουργείο Μεταφορών έχει εδώ και ένα μήνα αρχίσει έρευνα για κατασκευή νέων νησίδων στο ίδιο πρότυπο, με σκοπό τη μείωση των σοβαρών οδικών ατυχημάτων. Πιο συγκεκριμένα δόθηκαν οδηγίες στο Φορέα Κυκλοφοριακών Μελετών να μελετήσει διάφορους δρόμους οι οποίοι θεωρούνται επικίνδυνοι, με σκοπό την τοποθέτηση κτιστής διαχωριστικής νησίδας. Στο μικροσκόπιο του Φορέα βρίσκονται κεντρικές οδικές αρτηρίες και λεωφόροι πόλεων, ιδιαίτερα της Λεμεσού, της Λευκωσίας και της Πάφου.

Ακαδημαϊκοί και άλλοι φορείς μίλησαν για το θέμα στο Limassol Today, τονίζοντας ότι η κατασκευή κτιστών νησίδων είναι ένα μεμονωμένο μέτρο, το οποίο θα έπρεπε να συνδυαστεί με αρκετά άλλα για τη βελτίωση της καθημερινότητας οδηγών, πεζών και ποδηλατιστών και εμπόρων.

Ελεύθερη διακίνηση για όλους

Είναι αδιανόητο να γίνονται βελτιωτικά έργα και να μην διασφαλίζεται η διέλευση ατόμων με αναπηρίες, δήλωσε στην ιστοσελίδα μας ο Αναπληρωτής καθηγητής Πολεοδομίας στο Πανεπιστήμιο του Frederick, Βύρων Ιωάννου.

Κληθείς να διατυπώσει την άποψη του για το ζήτημα της συνολικής βελτίωσης των δρόμων, ανέφερε ότι έγιναν έργα στη λεωφόρο Νίκου και Δέσποινας Παττίχη, ωστόσο ο ίδιος ο Σύνδεσμος των Αναπήρων επιβεβαίωσε πρόσφατα ότι το πεζοδρόμιο είναι ιδιαίτερα στενό για τα αναπηρικά καροτσάκια, στο στρίψιμο από τη λεωφόρο Σπύρου Κυπριανού προς το νέο δρόμο.

Υποστήριξε ότι πρόκειται για ζήτημα αξιοπρέπειας και πρόσθεσε ότι οι προβλεπόμενες διαστάσεις για το πεζοδρόμιο πρέπει να είναι τουλάχιστον τα 120 εκατοστά.

Ο κ. Ιωάννου υπογράμμισε πως το βασικό πρόβλημα στη συγκεκριμένη λεωφόρο είναι η ασυμβατότητα που υπάρχει στη χρήση της ως δρόμου πρωταρχικής σημασίας και παράλληλα ως εμπορικού δρόμου με παρουσία αρκετών καταστημάτων. Ο καθηγητής εκτίμησε ότι το πρόβλημα της διέλευσης οχημάτων στη Νίκου και Δέσποινας Παττίχη θα ενταθεί όταν θα πρέπει υποχρεωτικά να γίνουν λεωφορειολωρίδες.

Άμεσα μέτρα

Στο γενικότερο ερώτημα, τι πρέπει να γίνει για να καταστεί εφικτός ο στόχος της βιώσιμης κινητικότητας στους δημόσιους δρόμους και κατ’ επέκταση να μειωθούν τα τροχαία ατυχήματα, ο δρ Βύρων Ιωάννου επισήμανε ότι πρώτα και κύρια το κράτος θα πρέπει να αλλάξει τη φιλοσοφία που θέλει όλους τους δρόμους να προσαρμόζονται στις ανάγκες των αυτοκινήτων.

Ανέφερε ότι μερικά απλά και άμεσα εφαρμόσιμα μέτρα που θα μπορούσαν να ληφθούν είναι: 

– Η ενθάρρυνση της τηλεργασίας σε εργασιακούς χώρους όπου είναι εφικτό. Η περίοδος των περιοριστικών μέτρων λόγω της πανδημίας, όπως είπε, έδειξε ότι κάτι τέτοιο είναι εφαρμόσιμο αλλά χρειάζεται το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο.

– Κλιμακωτά ωράρια που θα περιλάβουν όλους τους εργαζόμενους του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα ώστε να μην μεταβαίνουν οι πάντες στη δουλειά, τις ίδιες ώρες.

– Σε ό,τι αφορά τα ποδήλατα, χρειάζονται κίνητρα όχι μόνο για την αγορά αλλά και για τη χρήση. Ένα παράδειγμα είναι, επιχείρηση που επιβραβεύει με πέντε επιπρόσθετες μέρες άδεια ανάπαυσης, υπαλλήλους που προσέρχονται στη δουλειά με το ποδήλατο.

Ενίσχυση μικρομεσαίων

Χρειάζεται ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, υπογράμμισε σε δηλώσεις του στην ιστοσελίδα μας ο αρχιτέκτονας Γιάννης Αρμεύτης. Εξήγησε ότι θα πρέπει η πολιτεία να επεξεργαστεί με σοβαρότητα την πρόταση για δημιουργία των λεγόμενων τοπικών εμπορικών κέντρων κατά μήκος των πράσινων διαδρομών. Στα τοπικά εμπορικά κέντρα, ανέφερε, μπορούν να ενταχθούν μικρά καταστήματα καθημερινής χρήσης που θα βρίσκονται σε εγγύτητα με τους ανθρώπους. Με αυτό τον τρόπο, εξήγησε, το κοινό δεν θα χρειάζεται να χρησιμοποιεί συνεχώς το αυτοκίνητο για τα ψώνια.

Ο κ. Αρμεύτης ανέφερε ότι υπάρχουν πολλά που μπορούν να γίνουν για αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών. Το σημαντικότερο, όπως εξήγησε, είναι η αποφυγή επανάληψης λαθών του παρελθόντος. Ο ορθός πολεοδομικός σχεδιασμός, σημείωσε ακόμα, μπορεί να δημιουργήσει ευκαιρίες για αναβάθμιση κεντρικών δρόμων και σημαντικών περιοχών με περισσότερο πράσινο, καλύτερη πρόσβαση και ασφαλή διακίνηση των πεζών.

Ξεκάθαρο το Σχέδιο Κέντρου

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι αναφορές στο Σχέδιο Περιοχής Κέντρου Λεμεσού το οποίο βρίσκεται στο στάδιο της τελικής επεξεργασίας.

Όπως ξεκάθαρα αναφέρεται, «σε καθορισμένους Άξονες Δραστηριότητας που είναι ταυτόχρονα καθορισμένοι Δρόμοι Πρωταρχικής Σημασίας, και με στόχο τη διασφάλιση της κυκλοφοριακής ικανότητας των δρόμων αυτών και των συνθηκών κυκλοφοριακής ασφάλειας, δεν θα επιτρέπεται η χωροθέτηση αναπτύξεων οι οποίες, λόγω της φύσης τους, προσελκύουν μεγάλη και συνεχή κυκλοφορία με ανάγκες στάσης και στάθμευσης, όπως περίπτερα, αρτοπωλεία, πρακτορεία στοιχημάτων, κ.ο.κ., εκτός αν στην ανάπτυξη προβλέπονται επαρκείς και ικανοποιητικές ρυθμίσεις προσωρινής στάθμευσης κατά μήκος του δρόμου και εκτός του οδοστρώματος κυκλοφορίας».

Επιπλέον, περιορισμοί προβλέπονται σε ό,τι αφορά τους χώρους στάθμευσης και την οδική ασφάλεια και για πολλές άλλες χρήσεις από επιχειρήσεις, όπως φροντιστήρια, ιδιωτικά κέντρα υγείας και πρατήρια πετρελαιοειδών.

Επίσης, προβλέπεται ότι στους δρόμους πρωταρχικής σημασίας για σκοπούς άνετης κυκλοφορίας πεζών και οχημάτων θα περιορίζονται, κατά το δυνατόν, οι συμβολές με δευτερεύοντες δρόμους, όπως και οι προσβάσεις από επιμέρους αναπτύξεις, ώστε να διαφυλάσσεται η κυκλοφοριακή ικανότητα του δικτύου και η απρόσκοπτη συνέχεια πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων.

Powered by petoussis

Μην το χάσεις

Journal

Δείτε επίσης