Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024

Εγγραφή στο Newsletter

Limassol Today - Asset 10
ΑΡΧΙΚΗΑΝΑΠΤΥΞΗΠνέουν τα μένεα φορείς της Λεμεσού για την κατασκευή κυκλικού κόμβου στη...

Πνέουν τα μένεα φορείς της Λεμεσού για την κατασκευή κυκλικού κόμβου στη συμβολή Αγ. Φυλάξεως – Μακαρίου

Θα καταστραφεί ένας από τους λίγους πνεύμονες πρασίνου της πόλης προειδοποιούν ΕΤΕΚ και Σχολική Εφορία. Έντονες αντιδράσεις έφερε η δρομολόγηση αποφάσεων χωρίς ουσιαστική διαβούλευση από τον Δήμο Λεμεσού

Γράφει o Δημήτρης Στρατής

Αν κάτι εξάγεται ως συμπέρασμα από τις τοποθετήσεις των αρμόδιων φορέων για το έργο του κυκλικού κόμβου στη συμβολή της Αγίας Φυλάξεως με την  λεωφόρο Μακαρίου Γ’ (φώτα Καφέ Παρί) είναι η εκ διαμέτρου αντίθετη φιλοσοφία για την βιώσιμη κινητικότητα εντός της Λεμεσού.

Ο σχεδιασμός για την κατασκευή του κυκλικού κόμβου, όπως παρουσιάστηκε την περασμένη Πέμπτη (27/1) από τα Δημόσια Έργα και την Πολεοδομία, θα οδηγηθεί ενώπιον του Δημοτικού Συμβουλίου για λήψη απόφασης παρά τις έντονες επιφυλάξεις και διαφωνίες που εκφράζουν σωρεία φορέων, όπως το ΕΤΕΚ, η Σχολική Εφορεία, η ΠΟΒΕΚ και δημοτικοί σύμβουλοι.

Ο δήμαρχος Λεμεσού Νίκος Νικολαΐδης, δήλωσε με το πέρας της συνάντησης το οξύμωρο ότι η δρομολόγηση των αποφάσεων δεν σημαίνει ότι δεν θα συνεχίσει ο διάλογος, ώστε να διασφαλιστεί ότι το έργο θα εφαρμόζει τις πρόνοιες του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας και θα απαντά στις ανησυχίες.

Το ζήτημα ωστόσο είναι ότι το ΕΤΕΚ, που είναι σύμβουλος του κράτους για όλα τα έργα ανάπτυξης όπως και άλλοι φορείς δεν εκφράζουν απλώς επιφυλάξεις αλλά επί της ουσίας διαφωνία με την δημιουργία κυκλικού κόμβου παρά το Λανίτειο Γυμνάσιο.

Δεν συνάδει με το ΣΒΑΚ

Κληθείς από την Limassol Today να εξηγήσει την θέση του ΕΤΕΚ το μέλος του Κεντρικού Συμβουλίου του Επιμελητηρίου κ. Βύρωνας Ιωάννου δηλώνει κατηγορηματικά ότι «η δημιουργία κυκλικών κόμβων μέσα στον αστικό ιστό των πόλεων δεν εφαρμόζεται ως μέτρο βιώσιμης κινητικότητας στις σύγχρονες ευρωπαϊκές πόλεις».

Προσθέτει ακόμα ότι ένας κυκλικός κόμβος δεν θα είναι φιλικός ούτε για τα ποδήλατα, ούτε για τους πεζούς. Σημειώνοντας ότι σύμφωνα με εμπειρογνώμονα-συγκοινωνιολόγο που συμβουλεύτηκε το ΕΤΕΚ ο συγκεκριμένος σχεδιασμός δεν συνάδει με το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, ο κ. Ιωάννου ανέφερε ότι θα έπρεπε να είχαν εξεταστεί και άλλες λύσεις.

Limassol Today - 26

Καταστροφή πνεύμονα πρασίνου

Το σημαντικότερο, τόνισε ο κ. Ιωάννου είναι ότι με τους σχεδιασμούς που παρουσιάστηκαν από τα Δημόσια Έργα και φαίνεται να υιοθετούνται από τον δήμο Λεμεσού, είναι ότι καταστρέφεται ένας πνεύμονας πρασίνου στο κέντρο της πόλης.

Πρόκειται όπως εξηγεί 3000 τ.μ. χώρου πρασίνου που σήμερα χρησιμοποιούνται ως πάρκο. Θα διαλυθεί δηλαδή, ένας πόλος έλξης για τους εκατοντάδες κατοίκους των γύρω συνοικιών (Αγία Ζώνη, Καθολική, Πέτρου και Παύλου) που συρρέουν στο πάρκο για να διάφορες δραστηριότητες, σημειώνει. Πέραν τούτου, θα κοπούν περί τα 50 με 60 δέντρα ανέφερε ο κ. Ιωάννου, χαρακτηρίζοντας αστεία την λύση που προτάθηκε να γίνει τοπιοτέχνηση επί του κυκλικού κόμβου.

Προσωρινή λύση

Το ΕΤΕΚ εκφράζει επίσης έντονες επιφυλάξεις και για το βασικό αφήγημα των εμπνευστών του έργου ότι θα μειωθεί η κυκλοφοριακή συμφόρηση σε ώρες αιχμής. Όπως ανέφερε στην ιστοσελίδα μας ο κ. Ιωάννου, σε κάποια χρόνια τα 7-8 λεπτά που θα γλυτώσουν οι οδηγοί, θα εκμηδενιστούν. Χαρακτήρισε προσωρινή την λύση, φέρνοντας το παράδειγμα άλλων κόμβων που έγιναν, οι οποίοι συνέτειναν στη δημιουργία κυκλοφοριακού χάους. «Εάν δεν προωθηθεί η πεζοκίνηση και η χρήση εναλλακτικών μέσων μεταφοράς, δεν θα αλλάξει η κατάσταση με δρόμους που εξυπηρετούν μόνο το αυτοκίνητο», είπε.

Το μέλος του Συμβουλίου του ΕΤΕΚ, επέκρινε επίσης τον Δήμο Λεμεσού, ότι δεν έκανε ουσιαστική διαβούλευση αφού στην σύσκεψη όλων των αρμόδιων φορέων της περασμένης Πέμπτης στην ουσία έγιναν ανακοινώσεις, όπως ανέφερε.

Limassol Today - Map

Δημόσια έργα: Εξοικονόμηση χρόνου

Ο κυκλικός κόμβος δίνει ίσες ευκαιρίες διακίνησης από όλους τους δρόμους, αλλά γίνεται κυρίως για λόγους οδικής ασφάλειας όπως τονίζουν εκπρόσωποι της Πολεοδομίας και των Δημοσίων Έργων.  

Με τον κυκλικό κόμβο θα προκύψει εξοικονονόμηση χρόνου κατά 25% για τους οδηγούς στην Αγίας Φυλάξεως και 30% στη Λεωφόρο Μακαρίου. Εκπρόσωποι των Δημοσίων Έργων και της Πολεοδομίας υποστήριξαν κατά την παρουσίαση που έκαναν ότι διευκολύνεται η εφαρμογή του ΣΒΑΚ και δεν αποκλείονται οι δράσεις του.

Με σκουριασμένη μελέτη

Σε δηλώσεις του στην Limassol Today o πρόεδρος της Σχολικής Εφορείας Λεμεσού Ντίνος Έλληνας εξέφρασε δυσφορία για το γεγονός ότι οι σχεδιασμοί του κράτους γίνονται επί μιας κυκλοφοριακής μελέτης που συντάχθηκε πριν από 25 περίπου χρόνια. Δήλωσε ότι ο ίδιος δεν είναι ειδικός για να προτείνει λύσεις, αλλά το ελάχιστο που θα ανέμενε κανείς είναι μια επίσημη επικαιροποιημένη μελέτη.

Ο κ. Έλληνας αναφέρει επίσης ότι στο ΣΒΑΚ δεν προνοείται η κατασκευή κυκλικού κόμβου στο σημείο, ενώ απειλείται ένας από τους λίγους πνεύμονες πρασίνου της πόλης.

Αναφέρθηκε επίσης σε νομική γνωμάτευση της Σχολικής Εφορίας  σύμφωνα με την οποία δεν δύναται να παραχωρήσει μέρος του τεμαχίου που είναι κληροδότημα από την οικογένεια Λανίτη καθώς αποτελεί καταπίστευμα.

Θέλησε ακόμα να υπενθυμίσει μια ανάλογη περίπτωση που προέκυψε μετά από απόφαση του Υπ. Συμβουλίου του 2007 με την οποία θα απαλλοτριωνόταν  η Τρίτη Αστική για λογαριασμό του ΤΕΠΑΚ. Η απόφαση αυτή ανατράπηκε όπως είπε, με γνωμάτευση της νομικής υπηρεσίας της Δημοκρατίας το 2016 σύμφωνα με την οποία ο χώρος ανήκει στην Σχολική Εφορία η οποία δεν νομιμοποιείται να παραχωρήσει το τεμάχιο.

Υπάρχουν άλλες λύσεις

Την αντίθεση του  με τον σχεδιασμό κυκλικού κόμβου παρά το Λανίτειο Γυμνάσιο δηλώνει με ανακοίνωση του (ημ. 28/1) και το Κίνημα Οικολόγων. «Δυστυχώς δεν έχουν μελετηθεί επαρκώς άλλες πιο ήπιες λύσεις όπως για παράδειγμα η χρήση έξυπνης φωτοσήμανσης και η κατασκευή λωρίδων διαφυγής (slip roads) οι οποίες ενδεχομένως θα στοιχίσουν λιγότερο, και θα προκαλέσουν λιγότερη ταλαιπωρία στο κοινό, ενώ θα αποτρέψουν την καταστροφή 50 πολύτιμων δένδρων», αναφέρεται στην ανακοίνωση.

Powered by petoussis

Μην το χάσεις

Journal

Δείτε επίσης