Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024

Εγγραφή στο Newsletter

Limassol Today - Asset 10
ΑΡΧΙΚΗΕΙΔΗΣΕΙΣΜε σημαντικές αλλαγές αρχίζει το νέο σχέδιο ηλεκτροκίνησης

Με σημαντικές αλλαγές αρχίζει το νέο σχέδιο ηλεκτροκίνησης

Συνολικά 2518 επιχορηγήσεις για ηλεκτροκίνητα οχήματα, plug in, ηλεκτρικά ποδήλατα και άλλες κατηγορίες

Γράφει ο Δημήτρης Στρατής

Μετά την έντονη ζήτηση και το μεγάλο ενδιαφέρον που υπήρξε πέρυσι για το σχέδιο χορηγιών για αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων και ποδηλάτων αρχίζει από σήμερα Δευτέρα (9/1/2023) η διαδικασία των αιτήσεων στο πλαίσιο ενός νέου σχεδίου στο πλαίσιο του οποίου αναμένεται αν δοθούν συνολικά 2518 επιχορηγήσεις για διάφορες κατηγορίες αμιγώς ηλεκτροκίνητων και μη ρυπογόνων οχημάτων, ποδηλάτων αλλά και για απόσυρση παλαιών αυτοκινήτων.

Από το σχέδιο μπορούν να επωφεληθούν φυσικά και νομικά πρόσωπα ή πρόσωπα που ασκούν οποιαδήποτε επιχειρηματική δραστηριότητα καθώς και  άλλες οντότητες όπως σωματεία και τοπικές αρχές. Το νέο σχέδιο ηλεκτροκίνησης χρηματοδοτείται με 10 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Τις βασικές πρόνοιες του νέου σχεδίου, τις διαφοροποιήσεις του σε σχέση με το προηγούμενο, καθώς και τα σημεία που θα πρέπει να προσέξουν οι ενδιαφερόμενοι/νες αναλύει με δηλώσεις του στο Limassol Today ο Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Μεταφορών Επικοινωνιών και Έργων κ. Γιάννης Νικολαΐδης.

Μην βιαστείτε

Μια βασική διαφορά, σύμφωνα με τον κ. Νικολαΐδη, είναι ότι με την έναρξη της διαδικτυακής υποβολής αιτήσεων δεν χρειάζεται να υπάρξει η βιασύνη που παρατηρήθηκε στο προηγούμενο σχέδιο αφού αυτή την φορά, δεν θα επικρατήσει η λογική «όποιος προλάβει πρώτος». Με το πέρας της διαδικασίας υποβολής αιτήσεων (αρχίζουν την Δευτέρα 9/1/2023) που θα διαρκέσει για άλλους δύο μήνες, θα γίνει ηλεκτρονική διαφανείς κλήρωση μεταξύ των αιτητών που έχουν εγκριθεί και θα επιλεγούν όσοι κερδίσουν. Θα κληρωθούν επίσης και οι επιλαχόντες έτσι ώστε σε περίπτωση που ένας ενδιαφερόμενος δεν προσχωρήσει με αγορά οχήματος και υλοποίηση της έγκρισης του, να επιλεγούν οι επόμενοι. Δεν παίζει δηλαδή, κανένα ρόλο σε σχέση με την επιχορήγηση για αγορά ηλεκτρικού οχήματος η ώρα και η μέρα της υποβολής αίτησης.

Για όλες τις κατηγορίες θα δοθούν συνολικά 2518 εγκρίσεις για επιχορηγήσεις. Οι κυριότερες είναι:

  • Ηλεκτρικά οχήματα – 500 εγκρίσεις (10 χιλιάδες ευρώ)
  • Plug-in υβριδικά οχήματα χαμηλών εκπομπών CO2 (μέχρι 50 γρ/χλμ) – 260 εγκρίσεις (7,5 χιλιάδες ευρώ)
  • Απόσυρση παλαιού οχήματος και συνεισφορά €400 για αγορά καινούριου ηλεκτρικού ποδήλατου και επιπρόσθετα παραχώρηση εφάπαξ ποσού €500 – 155 εγκρίσεις.
  • Απόσυρση παλαιού οχήματος έναντι παροχής δωρεάν εισιτηρίων αξίας €250 για χρήση στις τακτικές γραμμές λεωφορείων και του εφάπαξ ποσού των €500 – 790 εγκρίσεις.

Μια σημαντική αλλαγή σύμφωνα με τον κ. Νικολαΐδη είναι ότι, λόγω της καθυστέρησης άφιξης οχημάτων στην Κύπρο από το εξωτερικό (λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και τις γενικότερες καθυστερήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα) οι δικαιούχοι θα έχουν μια μεγάλη προθεσμία – 18 μηνών – για να παραλάβουν το νέο τους όχημα. Δηλαδή κάποιος που θα παραλάβει το όχημα του ακόμα και το 2024, εφόσον εγκριθεί και επιλεγεί, θα τύχει επιχορήγησης.

Προϋπόθεση η απόσυρση

Απαραίτητη προϋπόθεση για την επιχορήγηση για αγορά ηλεκτρικού οχήματος (10 χιλ. ευρώ) είναι η απόσυρση παλαιού οχήματος, σημειώνει ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής του Υπουργείου Μεταφορών. Υπάρχει ωστόσο, μια σημαντική διαφοροποίηση σε σχέση με το προηγούμενο σχέδιο: Ο αιτήτης δεν είναι υποχρεωμένος να κατέχει από πριν ένα παλαιό όχημα. Όπως μας εξηγεί ο κ. Νικολαΐδης, μπορούν οι ενδιαφερόμενοι να υποβάλουν την αίτηση για επιχορήγηση και αφού εγκριθούν θα πρέπει να δηλώσουν ένα όχημα που θα αποσυρθεί. Οι πολίτες δηλαδή μπορούν να ψάξουν, ακόμα και να αγοράσουν ένα παλιό όχημα και να το αποσύρουν στο τελικό στάδιο υλοποίησης της έγκρισης, λίγο πριν εγγράψουν το καινούριο όχημα για να πάρουν τα χρήματα της χορηγίας.

Δήλωση έρευνας αγοράς

Ο κ. Γιάννης Νικολαϊδης αναφέρει στην ιστοσελίδα μας ότι μια ακόμα σημαντική αλλαγή είναι ότι μαζί με την υποβολή αίτησης στο ηλεκτρονικό σύστημα του Υπουργείου Μεταφορών πρέπει να υποβληθεί και μια δήλωση έρευνας αγοράς. Θα πρέπει δηλαδή ο κάθε ενδιαφερόμενος, να προχωρήσει στην διερεύνηση σε διάφορες αντιπροσωπείες και σημεία πώλησης οχημάτων. Δεν θα πρέπει γίνει παραγγελία οχήματος  , αλλά να υπογράψει ο αιτητής και κάποιος πωλητής ότι ο ενδιαφερόμενος έτυχε ενημέρωσης για τις τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων.

Σύμφωνα με τον αναπληρωτή γενικό διευθυντή του Υπ. Μεταφορών αυτό γίνεται επειδή κατά την περσινή χρονιά αρκετοί υπέβαλαν αίτηση, ωστόσο δεν μπορούσαν να ολοκληρώσουν την αγορά ηλεκτρικού οχήματος, κυρίως για οικονομικούς λόγους. Αποτέλεσμα ήταν να γίνεται η επιλογή των επιλαχόντων η οποία διήρκεσε για αρκετούς μήνες και ταλαιπώρησε αρκετούς που είχαν επιδείξει πραγματικό ενδιαφέρον για την αγορά ηλεκτρικού οχήματος.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο κ. Νικολαΐδης ανέφερε ότι δεν αποκλείεται από το σχέδιο η αγορά οχημάτων από το εξωτερικό, ενώ υπάρχει και η επιλογή ενός μικρού αριθμού χορηγιών για μεταχειρισμένα οχήματα. Η περσινή εμπειρία, έδειξε  ότι σχεδόν όλοι όσοι έλαβαν επιχορήγηση είχαν αγοράσει ηλεκτρικά οχήματα από την Κύπρο. Πλέον υπάρχουν δεκάδες μοντέλα και αρκετός ανταγωνισμός, ενώ παρά το γεγονός ότι είναι ακριβότερο ένα ηλεκτρικό όχημα, εκτιμάται από το αρμόδιο Υπουργείο ότι με τις 10 χιλιάδες ευρώ καλύπτεται η διαφορά.

Σημαντική διαφορά στα Plug-in

Στο φετινό σχέδιο θα επιχορηγείται και η κατηγορία των υβριδικών οχημάτων που μπαίνουν για φόρτιση στην πρίζα (plug in). Τα οχήματα αυτά κυκλοφορούν με την μπαταρία που δίνει μια εμβέλεια των 70 με 80 χιλιομέτρων (κυκλοφορία 2-3 ημερών στην πόλη). Σε περίπτωση που ολοκληρωθεί ισχύς της μπαταρίας, το όχημα χρησιμοποιεί συμβατικό καύσιμο (βενζίνη) και μπορεί να συνεχίσει την κυκλοφορία του. Η βασική διαφορά στα plug-in οχήματα, σε σχέση με τα αμιγώς ηλεκτρικά είναι ότι και στην περίπτωση αυτή η επιλογή των πολιτών που θα τύχουν επιχορήγησης θα γίνει αναλόγως του ποιος έχει δηλώσει ότι θα αποσύρει το παλαιότερο όχημα. Δηλαδή όπως μας αναφέρει ο κ. Νικολαΐδης ένας πολίτης που θα αποσύρει ένα παλιό αυτοκίνητο 30 ετών το πιο πιθανόν θα τύχει επιχορήγησης.

Απόσυρση οχήματος

Κοντά στις χίλιες επιχορηγήσεις θα δοθούν φέτος μόνο για απόσυρση παλαιών ρυπογόνων οχημάτων. Υπάρχει δηλαδή η επιλογή της επιχορήγησης για απόσυρση παλαιού οχήματος, χωρίς την αγορά νέου.

Όπως αναφέρει ο κ. Νικολαΐδης για σκοπούς απόσυρσης, θα πρέπει το όχημα να είναι ηλικίας μεγαλύτερης ή ίσης των δώδεκα ετών και να ήταν εγγεγραμμένο στην Κύπρο και στο Μητρώο του Εφόρου Μηχανοκινήτων Οχημάτων για τα τελευταία εφτά συνεχή χρόνια.

Θα πρέπει επίσης να υπάρχει για το όχημα εν ισχύ άδεια κυκλοφορίας κατά την ημερομηνία έναρξης αποδοχής αιτήσεων ή να ήταν δηλωμένο ως ακινητοποιημένο και να υπήρχε για αυτό ισχύουσα άδεια κυκλοφορίας για οποιαδήποτε περίοδο εντός των τελευταίων δεκαοκτώ μηνών και να μην έχει ακυρωμένη εγγραφή. Όσοι εγκριθούν θα πάρουν χρηματικό ποσό 500 ευρώ και επιπρόσθετη επιχορήγηση για αγορά ηλεκτροκίνητου ποδηλάτου ή για χρήση μέσων μαζικής μεταφοράς.

Επιπρόσθετες κατηγορίες – ποδήλατα

Στο πλαίσιο του σχεδίου συνεχίζουν να υπάρχουν για ειδικές κατηγορίες ένας αριθμός επιχορηγήσεων που έχουν αυξηθεί σε σχέση με πέρυσι, όπως ηλεκτρικό ταξί (15 χιλ.), πολύτεκνες οικογένειες και αναπηρικά οχήματα (12 χιλ.) Συνεχίζουν να επιχορηγούνται επίσης εταιρικά αυτοκίνητα κατηγορίας Ν1 (κυρίως μικρά βαν και μικρά λεωφορεία).

Σε ό,τι αφορά τα ηλεκτρικά ποδήλατα θα συνεχίσουν να επιχορηγούνται και σύμφωνα με τον αναπληρωτή διευθυντή του Υπ. Μεταφορών έχει προστεθεί μια νέα κατηγορία για επιχορήγηση σε φθηνότερα ποδήλατα, με διαφορετικές προδιαγραφές.

Powered byLimassol Today - Epifaniou

Μην το χάσεις

Journal

Δείτε επίσης