Limassol Today - Diagwnismos Ltbanner
Τρίτη, 4 Οκτωβρίου, 2022

Εγγραφή στο Newsletter

Limassol Today - Asset 10
ΑΡΧΙΚΗL-ECONOMYΑποκτά μομέντουμ η ναυτιλία

Αποκτά μομέντουμ η ναυτιλία

Του Γιώργου Γεωργίου

Μετά από αρκετά «δίσεκτα» χρόνια, η παγκόσμια ναυτιλία αποκτά πραγματικό μομέντουμ και η Λεμεσός ως κέντρο πλοιοδιαχείρισης, έχει βάσιμους λόγους για να ελπίζει σε σημαντικά οφέλη. Άλλωστε, τα τελευταία χρόνια και μέσα από τις θαλασσοταραχές της παγκόσμιας οικονομίας, έχει καταφέρει να βρεθεί σωστά τοποθετημένη στο ναυτιλιακό χάρτη.

Την πεποίθηση αυτή, ήρθε να ενισχύσει τη βδομάδα που πέρασε, η έκθεση της Κεντρικής Τράπεζας, καθώς τα στοιχεία του πρώτου εξαμήνου, κατέγραψαν αύξηση 4.1% στα έσοδα για την πλοιοδιαχείριση. Συνολικά τα έσοδα έφτασαν τα 477 εκ. ευρώ τους πρώτους έξι μήνες, συνέπεια της τεράστιας αύξησης στο κόστος ενοικίασης εμπορευματοκιβωτίων. Πολλά από τα έσοδα θα διοχετευτούν και στη Λεμεσό. Είτε πρόκειται για μισθούς, μπόνους και επιπλέον προσλήψεις προσωπικού για τις νέες ανάγκες, είτε ενοικιάσεις κτιρίων, αγορά υπηρεσιών, κατανάλωση και φορολογία, μέρος του χρήματος θα μείνει στην Κύπρο. Σύμφωνα με στοιχεία του υφυπουργείου ναυτιλίας, ο κλάδος αποτελεί το 7% του ΑΕΠ της χώρας και η αύξηση στα έσοδα της είναι παραπάνω από ευπρόσδεκτη αυτή τη στιγμή.

Μάλιστα, τα έσοδα αναμένεται να ενισχυθούν ακόμη περισσότερο στο δεύτερο εξάμηνο του έτους καθώς οι χρεώσεις για ενοικίαση εμπορευματοκιβωτίων άγγιξαν εξωπραγματικά νούμερα. Στοιχεία που δημοσίευσε το economico.gr, τη βδομάδα που μας πέρασε, αναφέρουν πως το κόστος μεταφοράς ενός εμπορευματοκιβωτίου 40 ποδών από την Κίνα έχει φτάσει στα 12.000 δολάρια, καταγράφοντας μια αύξηση που αγγίζει το 500% σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν. Χαρακτηριστικά το δημοσίευμα αναφέρει πως ο ναύλος ενός κουτιού 20 κυβικών από Σανγκάη για Μεσόγειο-Ευρώπη τώρα τιμολογείται περίπου στα 4.700/4.800 δολάρια, όταν τον Μάιο του 2020 ήταν περίπου στα επίπεδα των 800/700 δολαρίων. «Οι χρεώσεις αναμένεται να διατηρηθούν τουλάχιστον  για ακόμη ένα με δύο χρόνια» εκτιμούν πηγές από τη Λεμεσό.

Το φαινόμενο θα είναι ακόμη πιο έντονο, όσο θα πλησιάζουν οι καταναλωτικές μέρες των Χριστουγέννων, όπου οι χρεώσεις θα ανεβαίνουν καθώς οι μεγάλες αλυσίδες του λιανεμπορίου σε ΗΠΑ αλλά και Ευρώπη, ναυλώνουν συνεχώς πλοία για να αποφύγουν τις συνέπειες της διακοπής των ροών σε προϊόντα. Δημοσιεύματα αποδίδουν  τις αυξημένες χρεώσεις στις διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας λόγω της πανδημίας, ιδιαίτερα στους αυστηρούς περιορισμούς στα κινεζικά λιμάνια. Ωστόσο, τα ναυτιλιακά κέρδη, αναπόφευκτα θα «κάψουν» και τις τσέπες του καταναλωτή καθώς θα περάσουν ως αυξήσεις στα προϊόντα. Βέβαια ο πληθωρισμός δεν οφείλεται αποκλειστικά στη ναυτιλία, αλλά σε μια σειρά από αυξήσεις που έχουν να κάνουν τόσο με το κόστος παραγωγής, συνέπεια της αύξησης των τιμών των πρώτων υλών όσο και των ελλείψεων στο ανθρώπινο προσωπικό. Ακόμη και τη χαλαρή νομισματική πολιτική των Κεντρικών Τραπεζών και το συνεχές τύπωμα χρήματος από πολλές κυβερνήσεις.  Οι οικονομολόγοι, ήδη κάνουν λόγο για  «στασιμοπληθωρισμό» που αναπόφευκτα θα επηρεάσει την παγκόσμια οικονομία.

Να θυμίσουμε ωστόσο, πως οι οικονομικές κρίσεις δεν είναι άγνωστες στη ναυτιλία. Ήδη από το ξέσπασμα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης του 2008, ο ναυτιλιακός στόλος κατέγραψε σημαντικές μειώσεις, καθώς εκατοντάδες εταιρείες πλοιοδιαχείρισης οδηγήθηκαν στο κλείσιμο ή/και σε σημαντικές περικοπές. «Τώρα, τα κέρδη έχουν διοχετευθεί για την κατασκευή νέων πλοίων, φιλικότερων προς το περιβάλλον, αλλά αυτό δεν θα γίνει άμεσα». Το μάθημα από την προηγούμενη κρίση για τη ναυτιλία είναι πως όλοι θα πρέπει να παραμείνουν πολύ προσεκτικοί. «Οι ναυτιλιακές εταιρείες θα πρέπει να επενδύσουν στο μέλλον τους με τα κέρδη, ωστόσο δεν πρέπει να προβούν σε ανοίγματα που δυνητικά θα τις φέρουν πίσω στα προβλήματα του 2008».

Powered by epifaniou

Μην το χάσεις

Journal

Δείτε επίσης