Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Εγγραφή στο Newsletter

Limassol Today - Asset 10
ΑΡΧΙΚΗL-ECONOMYΈνα βήμα πριν τον αφανισμό οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις

Ένα βήμα πριν τον αφανισμό οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις

Η παρατεταμένη διάρκεια της πανδημίας η οποία είχε ως αποτέλεσμα την τεράστια διόγκωση των προβλημάτων που ήδη προϋπήρχαν για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, σε συνδυασμό και με τα ανεπαρκή μέτρα στήριξης από την κυβέρνηση, οδήγησαν την βασική κινητήρια δύναμη της οικονομίας στο τελευταίο σκαλοπάτι της αντοχής του.

Γράφει ο Χρήστος Χαραλάμπους*

Σηκώνοντας τα τελευταία δύο χρόνια, το μεγαλύτερο βάρος των επιπτώσεων της πανδημίας, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις (όσες κατάφεραν να αποφύγουν την πτώχευση και το λουκέτο) βρίσκουν ακόμα την δύναμη να παλεύουν με κάθε θεμιτό τρόπο προσπαθώντας να μαζέψουν τα κομμάτια τους.

Βασικός στόχος αυτής της προσπάθειας, όπως ανέφεραν μιλώντας στο Limassoltoday, καταστηματάρχες του λιανικού εμπορίου και άλλοι μικρομεσαίο επιχειρηματίες, που δραστηριοποιούνται τόσο στο κέντρο της πόλης όσο και στις συνοικίες είναι να καταφέρουν να ανακάμψουν και να επαναδραστηριοποιηθούν στον καλύτερο δυνατό βαθμό που θα τους επιτρέψει να καλύψουν και μέρος των τεράστιων  οικονομικών ζημιών που υπέστησαν κατά διάρκεια των απαγορεύσεων και περιορισμών που επιβλήθηκαν λόγω της πανδημίας.

Επισημαίνοντας ότι ο κόσμος, ακόμα και τώρα με τις χαλαρώσεις είναι συγκρατημένος στις αγορές του, οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες εκφράζουν έντονα την αγωνία τους αν θα καταφέρουν να ορθοποδήσουν αφού, όπως χαρακτηριστικά μας ανέφεραν «είμαστε πνιγμένοι στα χρέη που δημιουργήθηκαν από την συσσώρευση ενοικίων και άλλων λογαριασμών που δεν μπορούσαμε να πληρώσουμε αφού για πολλού μήνες δεν υπήρχαν καθόλου εισπράξεις».

Αρκετοί είναι και εκείνοι που αναφέρονται στον μεγάλο βραχνά των τραπεζών, επισημαίνοντας ότι εκτός από παλιά δάνεια που τρέχουν και δεν μπορούν να εξοφληθούν, «οι τράπεζες μας κρατούν από το λαιμό με τις χρεώσεις που επιβάλλουν αλλά και με τις στραγγαλιστικές προϋποθέσεις που θέτουν για άλλες διευκολύνσεις που μας είναι απαραίτητες για να ανταπεξέλθουμε».

Μπροστά σε αυτά τα αδιέξοδα, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, για να καταφέρουν να επιβιώσουν, προσβλέπουν τόσο στην ουσιαστική στήριξη της κυβέρνησης όσο και σε κάποιες διαφοροποιήσεις στην αντιμετώπιση τους από το τραπεζικό σύστημα.

Η τραγική κατάσταση σε αριθμούς και ποσοστά

Η τραγική κατάσταση στην οποία έχει οδηγηθεί ο σημαντικός αυτός κλάδος της οικονομιας, καταγράφεται με τον πλέον πειστικό τρόπο (με αριθμούς και ποσοστά) σε έρευνα που έγινε από την ΠΟΒΕΚ σε συνεργασία με την Τράπεζα Κύπρου και το   Γραφείο   Ερευνών  της Εταιρείας Retail Zoom. Επίκεντρο της έρευνας που έγινε σε παγκύπρια βάση, ήταν οι επιπτώσεις από την πανδημία  κατά την περίοδο από τον Μάρτιο του 2020 μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2021.

Στην έρευνα συμμετείχαν με την μέθοδο της συμπλήρωσης ενός ευρύτατου ερωτηματολογίου, 541 συνολικά μικρομεσαίες επιχειρήσεις προερχόμενες από όλο το φάσμα των οικονομικών δραστηριοτήτων, όπως το  λιανικό και χονδρικό εμπόριο, ο τομείς της εστίασης και της ψυχαγωγίας, τα τεχνικά επαγγέλματα και οι υπηρεσίες. Ενδεικτικό της ευρύτητας της έρευνας είναι το γεγονός ότι οι συμμετοχές αφορούν επιχειρήσεις που σε ποσοστό 70% απασχολούν από 2 έως 9 άτομα, το 12% από 10 έως 49 άτομα και το 18% 1 άτομο.

Όπως προκύπτει μέσα από τα βασικά πορίσματα της έρευνας, βασικοί άξονες για αντιμετώπιση των οικονομικών συνεπειών της πανδημίας, με τις όσο το δυνατό  λιγότερες δυνατές απώλειες αλλά και την εγγύηση σταθερότητας και ανάπτυξης της κυπριακής οικονομίας, θεωρούνται η ευελιξία και η προσαρμογή των πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων σε συνδυασμό με ένα ολοκληρωμένο σχέδιο οικονομικής πολιτικής που να τις στηρίζει.

Τα πάνω κάτω στον κύκλο εργασιών, στα κέρδη και την ρευστότητα

Σύμφωνα με τα πορίσματα της έρευνας, κατά την διάρκεια των δύο τελευταίων χρόνων, λόγω της πανδημίας και των μέτρων, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις υποχρεώθηκαν σε σημαντικές αλλαγές που έφεραν τα πάνω κάτω στην δραστηριότητα τους και ιδιαίτερα στον κύκλο εργασιών, τα κέρδη, και την ρευστότητα τους.

Ειδικότερα, το 58%  των συμμετεχόντων στην έρευνα, κατέγραψε μεγάλη μείωση και το 26% αισθητή μείωση ενώ δεν υπήρξε αξιοσημείωτη μείωση στον αριθμό των υπαλλήλων στις επιχειρήσεις. Συγκεκριμένα, το 43% μείωσε το προσωπικό του μέχρι 20% και αυτό αφορά κυρίως στον τομέα της εστίασης και της ψυχαγωγίας.

Επιπλέον, οι επιχειρήσεις προχώρησαν ως επί το πλείστο σε αλλαγή του τρόπου λειτουργίας τους. Το 61% προχώρησε σε αλλαγές που αφορούν τις διαδικτυακές πωλήσεις, την ψηφιακή αναβάθμιση και την εισαγωγή νέων προϊόντων και υπηρεσιών, ενώ αξιοσημείωτη αύξηση των πωλήσεων στις επιχειρήσεις έφερε κυρίως  η υπηρεσία delivery.

Σε σχέση με τις ανάγκες που παρουσιάζονται, η πλειοψηφία (83%) των συμμετεχόντων στην έρευνα, θεωρούν ως ανεπαρκή τα μέτρα στήριξης, από το κράτος, κατά την περίοδο της πανδημίας (απευθείας στήριξη–ενοίκια–κόστος ενέργειας–ψηφιακή αναβάθμιση–υποχρεώσεις προς το κράτος) κι όπως επισημαίνεται, η κρατική χορηγία και τα σχέδια στήριξης αποτελούν την πρώτη λύση στην οποία θα στραφούν οι περισσότερες επιχειρήσεις σε περίπτωση ανάγκης για χρηματοδότησης.

Σε ότι αφορά τα καυτά λειτουργικά έξοδα, το κόστος σε ενοίκια (ποσοστό 78%), τα διάφορα χρέη (ποσοστό 73%) και ο συσσωρευμένος δανεισμός (ποσοστό 72%)  αποτελούν τα βασικά ζητήματα που σήμερα ανησυχούν τις επιχειρήσεις. Ανάλογη ανησυχία (52%) προκαλεί και ο αυξημένος ανταγωνισμός.

Αναφορικά με την εκπαίδευση και την κατάρτιση των επιχειρήσεων, η διαπίστωση που προκύπτει μέσα από την έρευνα είναι ότι οι μεγαλύτερες ανάγκες εντοπίζονται στους τομείς του ψηφιακού marketing, στην στρατηγική marketing, στην ανάπτυξη νέων προϊόντων και στα  χρηματοδοτικά προγράμματα.

Σε ότι αφορά το πάρε-δώσε των μικρομεσαίων επιχειρήσεων με τα τραπεζικά ιδρύματα, προέκυψε μέσα από την έρευνα ότι η κύρια τράπεζα στις συναλλαγές τους είναι η Τράπεζα Κύπρου με ποσοστό 52% και ακολουθεί η Ελληνική τράπεζα με 33%. Σε όλες τις περιπτώσεις οι επιχειρήσεις δηλώνουν ότι θα προτιμούσαν οι τράπεζες να προσφέρουν σε αυτές πρωτίστως χαμηλά επιτόκια σε ποσοστό 33%, χαμηλότερες χρεώσεις 30% και εύκολη και γρήγορη χρηματοδότηση 30%.

Στην πλειοψηφία τους οι συμμετέχοντες θεωρούν την επιδότηση του επιτοκίου ως πιο επιθυμητή στήριξη παρά την παροχή δανείων με κρατικές εγγυήσεις. Επιπρόσθετα έχουν αναφερθεί τα θέματα της ψηφιακής εξυπηρέτησης και της διεύρυνσης του ωραρίου εξυπηρέτησης.

Limassol Today - Dsc 8940
Χορηγίες για αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό του κλάδου

Επισημαίνοντας τα βασικά συμπεράσματα από την έρευνα τα οποία αφορούν στην σημαντική μείωση του κύκλου εργασιών και κερδών των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, στον εκσυγχρονισμό που αναγκάστηκαν να προβούν οι επιχειρήσεις στον τρόπο λειτουργίας τους αλλά στα ανεπαρκή μέτρα στήριξης από την κυβέρνηση, ο Γενικός Γραμματέας της ΠΟΒΕΚ Στέφανος Κουρσάρης, επισημαίνει χαρακτηριστικά ότι «υπήρχαν περίοδοι που για αρκετούς μήνες τα καταστήματα ήταν κλειστά λόγω των μέτρων κατά της πανδημίας», τονίζοντας ότι οι επιχειρήσεις για να ανταπεξέλθουν δεν χρειάζονται δανειοδοτήσεις αλλά χαμηλότερα επιτόκια και χρεώσεις.

Τα πορίσματα της έρευνας, όπως μας ανέφερε Γ. Γ. της ΠΟΒΕΚ, στάλθηκαν ήδη στους αρμόδιους Υπουργούς Οικονομικών, Εργασίας και Εμπορίου με την υπόδειξη ότι αποτελούν μια «αντικειμενική βάση διαλόγου με στόχο να συζητηθούν και να αποφασιστούν τα περαιτέρω μέτρα που επιβάλλεται να ληφθούν από την κυβέρνηση για άμβλυνση των προβλημάτων που δημιουργήθηκαν μέσα από μια ουσιαστική στήριξη προς τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες».

Εκφράζοντας την ελπίδα ότι θα ληφθούν σοβαρά υπόψη τα πορίσματα της έρευνας και ότι θα υπάρξει η αναμενόμενη ανταπόκριση από την κυβέρνηση, ότι τα αρμόδια Υπουργεία θα κατανοήσουν την σοβαρότητα της κατάστασης, ο κ. Κουρσάρης τονίζει ότι από την πλευρά της η ΠΟΒΕΚ θα συνεχίσει με κάθε τρόπο τις προσπάθειες της προς αυτή την κατεύθυνση μέσα από παρεμβάσεις και πιέσεις προς όλους τους αρμόδιους φορείς.

Η κυβέρνηση, όπως τονίζει ο ΓΓ. ΠΟΒΕΚ «έχει υποχρέωση να προσέλθει με ένα σχέδιο χορηγιών που να αφορά την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του κλάδου ώστε να βοηθηθούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην διαδικασία της εφαρμογής των ηλεκτρονικών πωλήσεων».

Σε ότι αφορά τα τραπεζικά επιτόκια, υποδεικνύει ότι «επιβάλλεται να γίνουν παρεμβάσεις από την κυβέρνηση προς τις τράπεζες» ενώ στο θέμα των ενοικίων που αποτελεί και το μεγαλύτερο πρόβλημα που «τρώει» τους μικρομεσαίους, υποδεικνύει ως επιτακτική ανάγκη την «επιδότηση τουλάχιστον για τις κλειστές περιόδους», επισημαίνοντας χαρακτηριστικά ότι «δεν μπορεί να αφήνεται να επικρέμεται συνεχώς πάνω από τα κεφάλια των μικρομεσαίων επιχειρηματιών, ο μπαμπούλας της έξωσης».

Powered byLimassol Today - Muskita

Μην το χάσεις

Journal

Δείτε επίσης