Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024

Εγγραφή στο Newsletter

Limassol Today - Asset 10
ΑΡΧΙΚΗL-ECONOMYΤο μέλλον του Συνταξιοδοτικού Συστήματος και των Ταμείων Προνοίας στην Κύπρο

Το μέλλον του Συνταξιοδοτικού Συστήματος και των Ταμείων Προνοίας στην Κύπρο

Tο συνταξιοδοτικό σύστημα είναι θέμα μείζονος εθνικής σημασίας. Επηρεάζει άμεσα την οικονομία, την αγορά εργασίας και το βιοτικό επίπεδο των πολιτών. Η ΟΕΒ κάλεσε σε συνέδριο όσους οφείλουν να τοποθετηθούν και να δράσουν με στόχο τη λήψη των κατάλληλων αποφάσεων για ένα βιώσιμο και αποδοτικό Συνταξιοδοτικό Σύστημα.

Συμβούλιο της Αρχής - Casino
Αντρέας Ζαχαριάδης, Γενικός Διευθυντης Υπουργείου Εργασίας, Πρόνοιας & Κοινωνικών Ασφαλίσεων

Ο ρόλος του Ταμείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων παραμένει σημαντικός, ως ο πρώτος και βασικός πυλώνας για συνταξιοδοτικές παροχές, οι επαγγελματικές συνταξιοδοτικές παροχές συνιστούν ένα σημαντικό συνταξιοδοτικό συμπλήρωμα, το οποίο αποκτά ιδιαίτερη σημασία αν ληφθούν υπόψη οι πιέσεις που δέχονται τα συστήματα κοινωνικής ασφάλισης τόσο στο εγχώριο όσο και σε διεθνές επίπεδο. Η αύξηση του προσδόκιμου ζωής κατά τις τελευταίες δεκαετίες σε συνδυασμό με την υπογεννητικότητα έχουν ως αποτέλεσμα τη γήρανση του πληθυσμού ειδικότερα στην Ευρώπη. Σήμερα οι συντάξεις αποτελούν το κύριο εισόδημα για το 25% του πληθυσμού της Ευρώπης ενώ μεταξύ 2023 και 2060, το ευρωπαϊκό εργατικό δυναμικό προβλέπεται να μειωθεί κατά 8,2%. Αυτό το συρρικνούμενο εργατικό δυναμικό θα αναμένεται να «χρηματοδοτήσει» τις συντάξεις για την ταχέως αναπτυσσόμενη ομάδα συνταξιούχων βάζοντας πίεση στη βιωσιμότητα και την επάρκεια των συνταξιοδοτικών συστημάτων. Είναι για αυτό τον λόγο που στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού Εξάμηνου η διασφάλιση της βιωσιμότητας και της επάρκειας των συνταξιοδοτικών συστημάτων θεωρείται πάντα επίκαιρο θέμα και συμπεριλαμβάνεται στις συστάσεις πολλών Κρατών Μελών. Θα πρέπει να υπογραμμίσω ότι σημαντικό ρόλο στις εργασίες του Ευρωπαϊκού εξαμήνου διαδραματίζουν οι οργανώσεις των εργοδοτών και των εργαζομένων οι απόψεις των οποίων λαμβάνονται υπόψη κατά την καθιερωμένη διαβούλευση στα πλαίσια της Επιτροπής Κοινωνικής Προστασίας και της Επιτροπής Απασχόλησης.

Για την Κύπρο και ειδικότερα για το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων η διασφάλιση της μακρόχρονης βιωσιμότητας του Σχεδίου Κοινωνικών Ασφαλίσεων έτσι που να ανταποκρίνεται στις νέες προκλήσεις που δημιουργούν η γήρανση του πληθυσμού και η υπογεννητικότητα όσο και η διασφάλιση και διατήρηση της επάρκειας των ωφελημάτων που παρέχει το Σχέδιο αποτελεί πρώτη προτεραιότητα. Στα πλαίσια αυτά και κατόπιν διάλογου με όλους τους κοινωνικούς εταίρους, έχει υιοθετηθεί δέσμη μέτρων με στόχο την διασφάλιση της βιωσιμότητας του Σχεδίου Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Στα μέτρα αυτά συμπεριλαμβάνονται η σταδιακή αύξηση του ύψους των εισφορών και η επιβολή αναλογιστικής αναπροσαρμογής στο ύψος της σύνταξης σε περίπτωση που ο ασφαλισμένος επιλέξει να την λάβει από τη συμπλήρωση του 63ου έτους της ηλικίας του ενώ προβλέπεται και η αυτόματη ρύθμιση της ηλικίας συνταξιοδότησης κάθε 5 έτη σε συνάρτηση με τις αλλαγές στο προσδόκιμο ζωής.Η διεξαγωγή αναλογιστικής μελέτης κάθε τρία χρόνια η οποία προνοείται από τη σχετική νομοθεσία αποτελεί σημαντικό εργαλείο για την αξιολόγηση του Σχεδίου Κοινωνικών Ασφαλίσεων και κυρίως της διασφάλισης της μακροχρόνιας βιωσιμότητας του Ταμείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Σύμφωνα με την τελευταία αναλογιστική μελέτη με έτος αναφοράς το 2017 η βιωσιμότητα του Ταμείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων διασφαλίζεται μέχρι το 2080.

Πέραν από την επίτευξη του στόχου της βιωσιμότητας κύριο μέλημα μας είναι και η διασφάλιση της επάρκειας των συνταξιοδοτικών παροχών και για αυτό πάντοτε κατά τον σχεδιασμό μέτρων πολίτικης ιδιαίτερη σημασία δίνεται και στην πτυχή αυτή. Το ύψος των συντάξεων αναθεωρείται κάθε χρόνο ανάλογα με το ύψος των ασφαλιστέων αποδοχών και του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή ενώ έχουν υιοθετηθεί νέες πολιτικές για εκσυγχρονισμό των συνταξιοδοτικών παροχών όπως η επέκταση καταβολής σύνταξης χηρείας και στους άντρες και η κάλυψη των ατόμων με θαλασσαιμία από μικρότερη ηλικία. Πέραν του πρώτου πυλώνα συντάξεων σημαντικό ρόλο στην
επάρκεια του συνταξιοδοτικού συστήματος αποτελεί και ο δεύτερος πυλώνας των συντάξεων, δηλαδή των επαγγελματικών συνταξιοδοτικών σχεδίων καθώς και των ταμείων προνοίας.

Ο θεσμός των Ταμείων Προνοίας, αποτελεί μια από τις σημαντικότερες κατακτήσεις των εργαζομένων στην Κύπρο, καθώς συνεισφέρουν στη διασφάλιση του συνταξιοδοτικού μέλλοντος κάθε εργαζόμενου. Στην πλειοψηφία τους οι συλλογικές συμβάσεις Εργασίας, τόσο επιχειρησιακές όσο και κλαδικές, προνοούν για λειτουργία Ταμείου Προνοίας, στο οποίο συνεισφέρουν οι εργοδότες και οι εργοδοτούμενοι και ταυτόχρονα υπάρχουν και πολλές ιδιωτικές εταιρείες ή επιχειρήσεις οι οποίες προσφέρουν επαγγελματικό συνταξιοδοτικό σχέδιο στους εργοδοτούμενους τους μέσων των συμβολαίων εργοδότησης. Το σημαντικότερο μέτρο, σε σχέση με την περαιτέρω προστασία των ταμείων προνοίας και συντάξεων, ήταν η μεταφορά στην εθνική νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Οδηγίας, στις αρχές του 2020. Με τον νέο Νόμο εισάγεται ένα αυστηρότερο πλαίσιο για την διακυβέρνηση, από μέρους των Διαχειριστικών Επιτροπών, και για την εποπτεία των δραστηριοτήτων από μέρους του Εφόρου των Ιδρυμάτων Επαγγελματικών Συνταξιοδοτικών Παροχών («ΙΕΣΠ»). Πέραν της βελτίωσης του νομοθετικού πλαισίου, γίνονται προσπάθειες και για ενίσχυση του Εφόρου ΙΕΣΠ με εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό και εμπειρογνώμονες, με ειδική τεχνογνωσία στα θέματα της εποπτείας, ώστε να προστατευθούν τα ίδια τα Ταμεία Προνοίας και τα μέλη τους ακόμη περισσότερο. Προωθείται η διενέργεια ολοκληρωμένης μελέτης για το συνταξιοδοτικό σύστημα η οποία πέραν από τις συντάξεις που λαμβάνονται από το Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων θα λάβει υπόψη και άλλες παραμέτρους όπως μεταξύ άλλων την κοινωνική σύνταξη και το επίδομα συνταξιούχου με χαμηλά εισοδήματα. Για τον σκοπό αυτό έχει περιληφθεί στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας σχετικά projects με ποσά ύψους 10 εκ.

Συνέδριο για το Μέλλον του Συνταξιοδοτικού και Ταμείων Προνοίας, οργάνωσε η  ΟΕΒ |
Γιώργος Παντελίδης, Αναπληρωτής Πρόεδρος ΟΕΒ

Οι προκλήσεις αλλά και οι προοπτικές που αντιμετωπίζει το Κυπριακό Συνταξιοδοτικό Σύστημα έχουν επηρεαστεί άμεσα από τις επιπτώσεις των αλλεπάλληλων κρίσεων που έχουν πλήξει την οικονομία του τόπου. Κρίνεται πολύ σημαντικό το γεγονός πως παρά τις συνεχιζόμενες δυσκολίες που αντιμετωπίζει η οικονομία μας, έχουμε καταφέρει να διασφαλίσουμε τη βιωσιμότητα του Ταμείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων (ΤΚΑ), που αποτελεί τον πρώτο και βασικό πυλώνα συνταξιοδοτικών ωφελημάτων. Παράλληλα όμως, καθίσταται πιο επιβεβλημένη από ποτέ η ενίσχυση του δεύτερου και του τρίτου πυλώνα που αφορούν τα Ταμεία Προνοίας και Συντάξεων και τα σχέδια ιδιωτικής συνταξιοδοτικής ασφάλισης.

Το Συνταξιοδοτικό Σύστημα της χώρας μας είναι κάτι που αφορά άμεσα όλους μας. Πολιτεία, κοινωνικοί εταίροι, επαγγελματικοί φορείς, επιχειρήσεις, εργαζόμενοι και πολίτες οφείλουμε όλοι να επιδεικνύουμε το μέγιστο ενδιαφέρον και να προβληματιζόμαστε σε βάθος για ένα τόσο σημαντικό ζήτημα. Χρειάζεται όλοι να καταβάλλουμε κάθε προσπάθεια για ενίσχυση, βελτίωση και στήριξη του, μέσω μιας ολιστικής προσέγγισης και όχι αποσπασματικά, με σκοπό την μακροπρόθεσμη διασφάλιση της επάρκειας των συντάξεων.

Το νέο νομοθετικό πλαίσιο που ολοκληρώθηκε με την έκδοση δυο Οδηγιών τον Ιούλιο του 2021 σχετικά με την μεταφορά συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων, έχει ενισχύσει το ήδη αυστηρό πλαίσιο που διέπει την λειτουργία και διαχείριση των Ταμείων. Παράλληλα έχει δοθεί το νομοθετικό εργαλείο που απουσίαζε για την συνένωση Ταμείων και την διασφάλιση της λειτουργίας, ειδικότερα των μικρών σε μέγεθος Ταμείων, με τρόπο πιο αποδοτικό. Η παρουσία των Υπουργείων Εργασίας και Οικονομικών, του Εφόρου Ταμείων Επαγγελματικών Συνταξιοδοτικών Παροχών καθώς και η συμμετοχή εμπειρογνωμόνων και ειδικών του τομέα συντάξεων, ταμείων προνοίας, ασφαλειών και επενδύσεων, δίνουν μία πρώτης τάξεως ευκαιρία στους συμμετέχοντες να ενημερωθούν με αξιοπιστία και ύψιστη εγκυρότητα, γύρω από αυτό το πολύ σημαντικό ζήτημα.

Limassol Today - Image
Κωνσταντίνος Πετρίδης, Υπουργός Οικονομικών

Απαραίτητο συστατικό κάθε σύγχρονου Κράτους, το οποίο μεριμνά για την ευημερία των πολιτών του, αποτελεί και ένα σύγχρονο συνταξιοδοτικό πλαίσιο, στο οποίο να μετέχει, όσο το δυνατό μεγαλύτερο ποσοστό του πληθυσμού, έτσι ώστε να διασφαλίζεται το βιοτικό επίπεδο των πολιτών μετά την αφυπηρέτηση του. Η δημιουργία και λειτουργία του Ταμείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων υπήρξε μια κατάκτηση για τον λαό και το Κράτος θέτοντας τις βάσεις για προστασία έναντι των κινδύνων του γήρατος, της πρόωρης αναπηρίας και του πρόωρου θανάτου μέσα σε ένα πλαίσιο έντονης κοινωνικής αλληλεγγύης. Το Σχέδιο Κοινωνικών Ασφαλίσεων, είναι εξαιρετικά σημαντικό και αποτελεί τον πρώτο συνταξιοδοτικό πυλώνα. Όμως, επίσης σημαντικός είναι και ο δεύτερος συνταξιοδοτικός πυλώνας, αυτός των επαγγελματικών συνταξιοδοτικών παροχών, αναπόσπαστο μέρος του οποίου αποτελούν τα Ταμεία Προνοίας.

Η Ευρωπαϊκή Οδηγία, η οποία μεταφέρθηκε στην εθνική νομοθεσία, έχει ενισχύσει τις δομές διακυβέρνησης των Ταμείων Προνοίας με πρόνοιες για εσωτερικό έλεγχο, διαχείριση κινδύνων, πολιτική αμοιβών, αυξημένης πληροφόρησης προς τα μέλη και τις εποπτικές αρχές καθώς και άλλα, τα οποία ναι μεν διασφαλίζουν καλύτερα την διακυβέρνηση και τα συμφέροντα των μελών, αλλά ταυτόχρονα, δημιουργούν αυξημένες υποχρεώσεις και κόστος προς τα Ταμεία Προνοίας. Αυτό όμως τι σημαίνει για το μέλλον των Ταμείων Προνοίας στην Κύπρο; Θα αναπτυχθούν ή θα φθίνουν; Είναι η πεποίθηση μου καθώς και της Κυβέρνησης, ότι ο τομέας των Ταμείων Προνοίας, είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με την επαρκή και αποτελεσματική παροχή συνταξιοδοτικών ωφελημάτων προς τους εργαζόμενους και η εφαρμογή της Ευρωπαϊκής Οδηγίας μπορεί να είναι ο καταλύτης για τη δημιουργία ενός καλύτερου και ασφαλέστερου πλαισίου για τις επαγγελματικές συντάξεις. Μεγαλύτερα ταμεία προνοίας με δυνατότητες για ενισχυμένες δομές διακυβέρνησης αναμφίβολα θα μπορούν να παρέχουν καλύτερες επιλογές στα μέλη τους και μεγαλύτερη ασφάλεια.

Ετοιμάστηκαν όροι εντολής για τη διενέργεια τέτοιας ολιστικής μελέτης, από διεθνείς εμπειρογνώμονες, οι οποίοι θα ενεργούσαν υπό την αιγίδα του Διεθνούς Γραφείου Εργασίας. Δυστυχώς η Βουλή των Αντιπροσώπων δεν ενέκρινε την αποδέσμευση του σχετικού κονδυλίου τον Ιούνιο του 2017 και ως αποτέλεσμα αυτή η προσπάθεια για αναμόρφωση ανακόπηκε. Η ανάγκη όμως παραμένει και ως Υπουργείο Οικονομικών συνεχίζουμε τη προσπάθεια με σκοπό να εξευρεθεί τρόπος για τη εκπόνηση τέτοιας ανάλυσης από διεθνείς εμπειρογνώμονές, σε συνεργασία με το Υπουργείο Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, τους κοινωνικούς εταίρους και τις εποπτικές αρχές.

Για παράδειγμα, ποιες επιλογές πολιτικής προσφέρονται για προώθηση της συμμετοχής όσο το δυνατό περισσότερου ποσοστού του πληθυσμού σε επαγγελματικά συνταξιοδοτικά σχέδια; Ποιος ο καλύτερος και πιο αποτελεσματικός τρόπος ενοποίησης της αγοράς, με τη απορρόφηση μικρότερων ταμείων προνοίας σε μεγαλύτερα που ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη; Ποιες δομές διακυβέρνησης θα πρέπει να έχουν τα πολύ-επιχειρησιακά ταμεία προνοίας για να αντιμετωπιστούν οι κίνδυνοι που αυτά παρουσιάζουν λόγω και του αυξημένου μεγέθους τους, και τι εργαλεία θα πρέπει να χρησιμοποιούνται από την εποπτική αρχή για την αδειοδότηση και εποπτεία τους; Πως επιτυγχάνονται ίσοι όροι στη λειτουργία των ασφαλιστικών συνταξιοδοτικών ταμείων με τα ταμεία προνοίας και ποια η αλληλοεπίδραση σε τέτοια ενοποιημένη αγορά; Ποια παραδείγματα σύγχρονου επενδυτικού πλαισίου υπάρχουν στον τομέα των ταμείων προνοίας; Ποιες πολιτικές μπορούν να υιοθετηθούν για την διαφάνεια ως προς τις χρεώσεις διαχείρισης και την προσφορά επαρκών επαγγελματικών συνταξιοδοτικών παροχών με όσο το δυνατό χαμηλότερο κόστος; Τέλος πως αξιολογείται η φορολογική πολιτική σε σχέση με το συνταξιοδοτικό πλαίσιο;

Είναι επίσης πεποίθηση μου ότι, ένα άλλο βασικό κεφάλαιο για το μέλλον του συνταξιοδοτικού συστήματος σε σχέση με τα ταμεία προνοίας και τις επαγγελματικές συνταξιοδοτικές παροχές, αφορά την αποτελεσματική εποπτεία τους. Έχουμε δει κατ’ επανάληψη τόσο στην Κύπρο όσο και στον ευρωπαϊκό χώρο και ευρύτερα, ότι χώρες με αποτελεσματική εποπτεία στον χρηματοοικονομικό τομέα, επιτυγχάνουν καλύτερη προστασία για τους συμμετέχοντες αλλά και γενικότερα προσελκύουν επενδύσεις και ανάπτυξη. Καλύτερη εποπτεία δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη εποπτικές ποινές. Σημαίνει πρωτίστως υποστήριξη, καθορισμό προτύπων και διαδικασιών και βέλτιστες πρακτικές. Τα κυβερνητικά Τμήματα που είναι επιφορτισμένα με αυτή την ευθύνη, η Υπηρεσία Ελέγχου Ασφαλιστικών Εταιρειών και ο Κλάδος Εφόρου Ιδρυμάτων Επαγγελματικών Συνταξιοδοτικών Παροχών εργάζονται ευσυνείδητα και καταβάλλουν μεγάλες προσπάθειες για την εξυπηρέτηση και εποπτεία των συμμετεχόντων στην αγορά. Ετοιμάστηκε νομοσχέδιο για την δημιουργία Ανεξάρτητης Εποπτικής Αρχής. Η λειτουργία των Ταμείων Προνοίας, αποτελεί μέρος των εργασιακών σχέσεων και ως τέτοια, αντικείμενο συζήτησης των κοινωνικών εταίρων και της Κυβέρνησης.

Anastasiadis Eyaggelos Altius
Ευάγγελος Αναστασιάδης, Σύνδεσμος Ασφαλιστικών Εταιρειών

Μπορεί κάποιος να στηριχθεί αποκλειστικά στην κρατική σύνταξη για να εξασφαλίσει το βιοτικό
του επίπεδο μετά την αφυπηρέτηση;

❖ Στην Κύπρο το αναμενόμενο ποσοστό αναπλήρωσης από το Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων είναι
50% του τελικού μισθού για τους χαμηλά αμειβομένους και κάτω του 20% για αυτούς με ψηλά
εισοδήματα.
❖ Για να μην επηρεαστεί σημαντικά η ποιότητα ζωής του μετά την αφυπηρέτηση απαιτείται
τουλάχιστον το 70% του τελικού μισθού.

➢ Άρα είναι αδήριτη ανάγκη η κρατική σύνταξη να ενισχυθεί με επιπλέον εισόδημα για να
μπορούμε να συνεχίσουμε να ζούμε όπως έχουμε συνηθίσει.

❖ Τα παραδοσιακά Ταμεία Προνοίας παρουσιάζουν τις γνωστές σημαντικές παθογένειες, με
αποτέλεσμα συχνά να μην επιτυγχάνεται η αναμενόμενη, αλλά και απαραίτητη, συσσώρευση
κεφαλαίου που θα εξασφαλίσει την επιθυμητή διατήρηση του βιοτικού επιπέδου.
❖ Η Οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης γνωστή ως IORP 2, ρυθμίζει την λειτουργία και εμμέσως
διασφαλίζει την ισότιμη μεταχείριση των πολύεπιχειρησιακών Ταμείων Προνοίας και των
Επαγγελματικών συνταξιοδοτικών σχεδίων του κλάδου 7 που προσφέρονται από την
Ασφαλιστική βιομηχανία.
❖ Οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις είναι οι μεγαλύτεροι διαχειριστές επαγγελματικών
συνταξιοδοτικών Σχεδίων στην Ευρώπη. Στην Κύπρο, η Ασφαλιστική βιομηχανία αποτελεί το
4% του ΑΕΠ και είναι ο μεγαλύτερος θεσμικός επενδυτής με πέραν του Ευρώ 2,6 Δις υπό
διαχείριση.

Limassol Today - Sintaxi 0
Ιστορική Αναδρομή

• Μάρτιος 2015 → Έκδοση του Επεξηγηματικού Σημειώματος του Εφόρου με τις απαιτήσεις και
υποχρεώσεις με τις οποίες πρέπει να συμμορφώνονται οι εταιρείες.
• Νοέμβριος 2015 → Απόφαση Εφόρου Φορολογίας για φορολογική μεταχείριση παρόμοια με τα
ταμεία προνοίας/συντάξεων.
• 2016 → Ο Κλάδος 7 αρχίζει να προσφέρεται στην Κυπριακή Αγορά.
• 2016 → Έκδοση από την Ευρωπαϊκή Ένωση της Οδηγίας IORP 2.
• 2019 – 2020 → Διαβήματα ΣΑΕΚ κατά τη διαδικασία ενσωμάτωσης του IORP 2 στην εθνική
νομοθεσία, για περίληψη της δυνατότητας μεταφοράς μεμονωμένων μελών και ολόκληρων
σχεδίων από ταμεία προνοίας σε σχέδια κλάδου 7.
• Φεβρουάριος 2020 → Δημοσίευση του νέου περί Ταμείων Προνοίας Νόμου ο οποίος ενσωμάτωσε το IORP2
στο εθνικό δίκαιο. Ο Νόμος παρέχει δυνατότητα μεταφοράς από ταμεία προνοίας σε σχέδια κλάδου 7.
• 2020 – 2021 → Διαβήματα ΣΑΕΚ προς Έφορο Ταμείων Προνοίας αναφορικά με τη διαμόρφωση Οδηγιών του
Εφόρου οι οποίες καθορίζουν τους όρους και διαδικασίες μεταφοράς συνταξιοδοτικών ωφελημάτων και
σχεδίων από ταμεία προνοίας προς σχέδια κλάδου 7.
• Ιούλιος 2021 → Έκδοση Οδηγιών του Εφόρου Ταμείων Προνοίας για μεταφορές από ΙΕΣΠ προς ΙΕΣΠ και από
ΙΕΣΠ προς σχέδια κλάδου 7.
• Οκτώβριος 2021 → Έκδοση από τον Έφορο Ασφαλίσεων Επικαιροποιημένου Επεξηγηματικού Σημειώματος
για τον Κλάδο 7, με ειδική αναφορά στο θέμα των μεταφορών.
• 2022 → Συζητήσεις με Έφορο Ταμείων Προνοίας για λήψη διευκρινίσεων σε θέματα όπου υπάρχουν
κενά/ασάφειες, και προώθηση βελτιώσεων σε συγκεκριμένες διατάξεις των Οδηγιών και του περί Ταμείων
Προνοίας Νόμου.

Limassol Today - Συνταξιοδότηση
ΓΕΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ

➢ Τα συνταξιοδοτικά σχέδια κλάδου 7 λειτουργούν βάσει ενός σύγχρονου, βασισμένου στον κίνδυνο και
ιδιαίτερα αυστηρού ευρωπαϊκού νομικού πλαισίου (Solvency II) το οποίο διασφαλίζει υψηλές κεφαλαιακές
απαιτήσεις, ισχυρό σύστημα διακυβέρνησης, εκτενής πληροφόρηση/διαφάνεια προς τις αρχές και το κοινό.
➢ Εποπτεύονται από τον Έφορο Ασφαλίσεων.
➢ Αυστηρός διαχωρισμός των περιουσιακών στοιχείων των σχεδίων κλάδου 7 από όλα τα υπόλοιπα
περιουσιακά στοιχεία.
➢ Πολλαπλά πλεονεκτήματα :
(α) Δυνατότητα στο μέλος να επιλέγει και να διαχειρίζεται ο ίδιος τις επενδύσεις/αποταμιεύσεις του
(β) Μετακίνηση μεταξύ επενδυτικών επιλογών
(γ) Άμεση και πλήρης πληροφόρηση σχετικά με τις καταβληθείσες εισφορές, αποδόσεις, κόστη, κλπ.
(δ) Ανταγωνιστικές Χρεώσεις
(ε) Διαχείριση/Πληροφόρηση μέσω ψηφιακών εργαλείων (mobile apps, web, etc)
(στ) Δικαίωμα μεταφοράς μέλους σε άλλο σχέδιο κλάδου 7 ή σε ταμείο προνοίας.
➢ Όφελος για τον εργαζόμενο και την κοινωνία γενικότερα από την ύπαρξη επιλογής μεταξύ παρόχων, δηλαδή
μεταξύ (πολύ-επιχειρησιακών) ταμείων προνοίας και σχεδίων Κλάδου 7
➢ Μέσω της ύπαρξης ανταγωνιστικών προϊόντων οι πολίτες επωφελούνται από βελτιωμένες /αναβαθμισμένες
υπηρεσίες, περισσότερες επιλογές, μεγαλύτερη διαφάνεια, χαμηλότερες χρεώσεις, κτλ.

Limassol Today - 7
ΣΗΜΕΙΑ ΕΠΙΚΕΝΤΡΩΣΗΣ & ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

➢ Σημαντικός ο υγιής ανταγωνισμός μεταξύ πολύ-επιχειρησιακών ταμείων και ασφαλιστικών επιχειρήσεων.
➢ Πρέπει να αποφεύγεται υπονόμευση αλλήλων για προσέλκυση πελατών η οποία είναι αμοιβαία επιβλαβής.
➢ Κοινός στόχος η ανάπτυξη/μεγέθυνση του Πυλώνα 2 ώστε όλο και περισσότεροι συνάνθρωποι μας να
καταλήγουν με επαρκείς και βιώσιμες συντάξεις.
➢ Παραμένουν κάποια κενά στο νομικό πλαίσιο για τις μεμονωμένες μεταφορές μελών ωφελημάτων/σχεδίων.
➢ Προσβλέπουμε στη λήψη δράσης από τον Έφορο Ταμείων Προνοίας για την αποτελεσματική διευθέτηση
των ζητημάτων αυτών το συντομότερο, είτε μέσω πρακτικών λύσεων ή/και με τροποποίηση σχετικών
διατάξεων.

Επιμέλεια Ανθή Ερμογένους

Powered byLimassol Today - Muskita

Μην το χάσεις

Journal

Δείτε επίσης