Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Εγγραφή στο Newsletter

Limassol Today - Asset 10
ΑΡΧΙΚΗΛΕΜΕΣΟΣΜια μονοδρόμηση δεν φέρνει την άνοιξη στην Ανεξαρτησίας

Μια μονοδρόμηση δεν φέρνει την άνοιξη στην Ανεξαρτησίας

Χρειάζεται ολοκληρωμένη κυκλοφοριακή παρέμβαση στο πλαίσιο του ΣΒΑΚ τονίζουν πολεοδόμοι

Ανησυχίες και επιφυλάξεις εκφράζουν καταστηματάρχες της πολυσύχναστης οδού

Γράφει ο Δημήτρης Στρατής

Δεν είναι απλή υπόθεση, ούτε ιδανική, η εξαγγελθείσα από τον Δήμαρχο Λεμεσού μονοδρόμηση της πολυσύχναστης εμπορικής Οδού Ανεξαρτησίας, με τον τρόπο που πάει να υλοποιηθεί, τονίζουν μιλώντας στην Limassol Today δύο πολεοδόμοι που ενεπλάκησαν στην εκπόνηση του ΣΒΑΚ (Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας) Λεμεσού και ο Αρχιτέκτονας Γιάννης Αρμεύτης.

Η Άννα Καραμοντάνη, ο Μιχάλης Μιχαήλ και ο Γιάννης Αρμεύτης, εξηγούν γιατί είναι απαραίτητη η εκπόνηση μελετών που θα λάβουν υπόψιν το Σχέδιο Περιοχής Κέντρου της Λεμεσού, το ΣΒΑΚ και τις μεγάλες αναπτύξεις στην πόλη. Αναλύουν τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν και ταυτόχρονα υπογραμμίζουν ότι δεν μπορεί να προκύψει ουσιαστικό όφελος για την οδό Ανεξαρτησίας εάν οι δράσεις που θα υλοποιηθούν είναι μονοδιάστατες.

Στο Limassol Today μίλησαν και καταστηματάρχες της οδού Ανεξαρτησίας, οι οποίοι αναφέρουν ότι κατέθεσαν σειρά προτάσεων στον Δήμο Λεμεσού, καλώντας τους αρμόδιους να λάβουν υπόψιν τις ανησυχίες τους.

Χρειάζονται κυκλοφοριακές ρυθμίσεις

Σε δηλώσεις τους στo Limassol Today οι Άννα Καραμοντάνη (Πολεοδόμος – Πολιτικός Μηχανικός) και Μιχάλης Μιχαήλ (Πολεοδόμος – Χωροτάκτης) εκ μέρους της ALA Planning Partnership η οποία είναι μέλος της κοινοπραξίας εκπόνησης του ΣΒΑΚ Λεμεσού, εκφράζουν την άποψη ότι η πρωτοβουλία για μονοδρόμηση της Ανεξαρτησίας κινείται μεν προς την σωστή κατεύθυνση, λαμβανομένου υπόψη ότι μέσω της μονοδρόμησης δίδεται περισσότερος χώρος στους πεζούς και ποδηλάτες και επιπλέον αποθαρρύνεται η χρήση του ιδιωτικού οχήματος.

Σημειώνουν ωστόσο ότι είναι μια σημαντική κυκλοφοριακή παρέμβαση τόσο για τους επισκέπτες της περιοχής αλλά και για τους κατοίκους του κέντρου και θα έχει επιπτώσεις στην εύρυθμη κυκλοφοριακή λειτουργία της περιοχής. «Επομένως πέραν της μονοδρόμησης της Οδού Ανεξαρτησίας θα απαιτηθεί να υλοποιηθούν και άλλες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην άμεση και ευρύτερη περιοχή», αναφέρουν.

Προσθέτουν ακόμα ότι στα πλαίσια της μονοδρόμησης θα πρέπει να ληφθούν υπόψη και οι διαδρομές των λεωφορείων που διέρχονται από την περιοχή καθώς επίσης και η λειτουργικότητα του χώρου (εμπορικότητα, οικιστική και γραφειακή ανάπτυξη κ.α.). Οι δύο πολεοδόμοι μας εξηγούν ότι μια τέτοια δραστική κυκλοφοριακή ρύθμιση θα πρέπει να αποτελεί μέρος μιας ολοκληρωμένης κυκλοφοριακής παρέμβασης σε μια περιοχή.

O αρχιτέκτονας και μέλος της Ανεξάρτητης Πρωτοβουλίας “Για τη Λεμεσό” κύριος Γιάννης Αρμεύτης, σε δηλώσεις του μας αναφέρει πως, ναι μεν συμφωνεί με τη ανάγκη μονοδρόμησης της Ανεξαρτησίας, αλλά OXI με τον τρόπο που πάει να εφαρμοστεί. Επιπρόσθετα αναφέρει πως οφείλουμε να μην κάνουμε καμία εκτροπή και υποχώρηση από τον σχεδιασμό του ΣΒΑΚ ο οποίος έγινε στη βάση εμπεριστατωμένων μελετών με ολιστική προσέγγιση σε σχέση με το κυκλοφοριακό. Η συγκεκριμένη απόφαση με τον τρόπο που πάει να υλοποιηθεί αντικρούεται και αγνοεί το ΣΒΑΚ όπως αυτό έχει σχεδιαστεί. Συγκεκριμένα αναφέρει:

«Συμφωνούμε με μονοδρόμηση, όχι ομως με την συγκεκριμένη φορά, δηλαδή από Βορρά προς Νότο, αφού αυτό θα διευκολύνει την διαμπερή όδευση προς το κέντρο, προσελκύοντας περισσότερα αυτοκίνητα. Αυτή η επιλογή θα εξυπηρετήσει μόνο κάποια επιχειρηματικά συμφέροντα, εις βάρος των καταστηματαρχών, των επισκεπτών και των κατοίκων.

Επίσης, η όδευση των λεωφορείων από Νότο προς Βορρά δεν θα επιτρέψει την διεύρυνση των πεζοδρομίων. Άρα ο δρομος επί της ουσίας δεν θα είναι μονοδρομος. Οι πρόσφατες εξαγγελίες είναι ουσιαστικά κενές περιεχομένου, χωρίς να οδηγούν σε ουσιαστικό αποτέλεσμα.

Αναφορικά με το ΣΒΑΚ, παρόλο που η μελέτη έχει ολοκληρωθεί, όλα έχουν μπει στο πάγο. Στο μεσοδιάστημα, η μη υλοποίηση του έχει στερήσει σημαντικα κονδύλια για τα έργα που προβλέπονταν. Σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα, θα δαπανούνταν σε έργα κάθε χρόνο €40 εκ. για διάστημα δέκα ετών, δηλαδή περίπου €400εκ.

Αυτό που έχει σημασία είναι η εξεύρεση λύσεων για το κυκλοφοριακό, που να καθιστούν την καθημερινότητα των ανθρώπων βιώσιμη».

Limassol Today - ανεξαρτησίας 3

Αντιδράσεις ενεργών πολιτών για την παρακοή στις υποδείξεις του ΣΒΑΚ

Αντίστοιχες αντιδράσεις είχαν πολλοί ενεργοί πολίτες οι οποίοι αναφέρουν πως είναι αδιανόητο ο δήμαρχος Λεμεσού να εξαγγέλλει την μονοδρόμηση στη βάση του τι ζητούν κάποιοι καταστηματάρχες, και όχι όσων προνοεί η μελέτη του ΣΒΑΚ. Ο αρχιτέκτονας Αλέξης Παπαδόπουλος γράφει: “800.000€ στοίχισε το ΣΒΑΚ Λεμεσού, μελετήθηκε για χρόνια από διεπιστημονική ομάδα, ενώ θα μπορούσαν απλά ρώτησαν τους καταστηματάρχες τι προτιμούν….”.

Η Αναστασία Κοραή, πρόεδρος της περιβαλλοντικής οργάνωσης Φίλων της Γης Κύπρου, σημειώνει: “Το ΣΒΑΚ που αποτελεί τον ολοκληρωμένο και εμπεριστατωμένο σχεδιασμό των συγκοινωνιών της πόλης (191 σελίδες) προνοεί μερική μονοδρόμηση της οδού Ανεξαρτησίας με κατεύθυνση από νότο προς βορρά για ηλεκτρικά λεωφορεία μόνο. Η υπόλοιπη θα είναι πεζόδρομος με ποδηλατολωριδα. Εμείς προχωρούμε, ανάποδα, αποσπασματικά και χωρίς να λαμβάνουμε υπόψη και όλα τα υπόλοιπα μέτρα που πρέπει να παρθούν”.

Limassol Today - μονοδρομηση ανεξαρτησιας
Ενεγοί πολίτες αντέδρασαν σε αυτή την ανακοίνωση του Δημάρχου Λεμεσού, ο οποίος επί της ουσίας εξαγγέλλει την μονοδρόμηση στη βάση του τι ζητούν κάποιοι καταστηματάρχες, και όχι όσων προνοεί η μελέτη του ΣΒΑΚ.

Δεν συνάδει με το ΣΒΑΚ

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση η κ. Καραμοντάνη και ο κ. Μιχαήλ επισημαίνουν ότι η -υπό συζήτηση μονοδρόμηση δεν συνάδει πλήρως με τις πρόνοιες του ΣΒΑΚ το οποίο επιχειρεί την προώθηση μιας ολοκληρωμένης κυκλοφοριακής παρέμβασης και η αποτελεσματικότητα του θα προκύψει μέσα από την υλοποίηση μιας δέσμης δράσεων/έργων και όχι από την αποσπασματική προώθηση παρεμβάσεων.

Για την Οδό Ανεξαρτησίας στο ΣΒΑΚ προτείνεται η σταδιακή μονοδρόμηση και χρήση μόνο από λεωφορεία, δεδομένου ότι ο κεντρικός σταθμός λεωφορείων προτάθηκε στην Οδό Α. Θεμιστοκλέους. Συγκεκριμένα το τμήμα της Οδού Ανεξαρτησίας από την Οδό Α. Θεμιστοκλέους μέχρι και τον Πεντάδρομο διαμορφώνεται ως πεζόδρομος, ποδηλατάδρομος και λεωφορειολωρίδα με βόρεια κατεύθυνση, ενώ το τμήμα της Οδού Ανεξαρτήσιας προς τα νότια πεζοδρομοποιείται και καταλήγει στο πολυλειτουργικό πάρκο της Επίχωσης.

Limassol Today - ανεξαρτησίας 2 με λεωφορείο

Επομένως, εάν κάποιες δεσμεύσεις ή δεδομένα έχουν διαφοροποιηθεί σε σχέση με τα δεδομένα του 2017 τότε θα πρέπει να γίνουν και οι αναγκαίες τροποποιήσεις στο ΣΒΑΚ, σημειώνουν οι δύο πολεοδόμοι.  Σημειώνεται ότι με βάση τις προτάσεις του ΣΒΑΚ, η Οδός Ανεξαρτησίας προτείνεται να  μετατραπεί από έναν δρόμο διπλής κατεύθυνσης σε μια πεζοδρομημένη ζώνη αποκλειστικής κίνησης λεωφορείων μιας κατεύθυνσης από νότο προς βορρά.

Δώρο άδωρο οι αποσπασματικές δράσεις

«Πρέπει να προηγηθούν μελέτες για την προώθηση της μονοδρόμησης της Οδού Ανεξαρτησίας, οι οποίες θα πρέπει να καλύψουν μια μεγάλη περιοχή περιμετρικά του συγκεκριμένου δρόμου», τονίζουν η κ. Καραμοντάνη και ο κ. Μιχαήλ . Προσθέτουν ότι οι μελέτες αυτές θα πρέπει να λάβουν υπόψη το Σχέδιο Περιοχής (το οποίο αναμένεται σύντομα να δημοσιευτεί), τις εισηγήσεις του ΣΒΑΚ, τις διάφορες μεγάλες αναπτύξεις που προωθούνται στην περιοχή (π.χ. ανάπλαση πλατείας Ηρώων, Ιδιωτικές επενδύσεις), όπως επίσης θα πρέπει να εξετάσουν την κυκλοφοριακή ικανότητα των κόμβων που θα επωμιστούν τον κυκλοφοριακό φόρτο που θα προκύψει από την παρέμβαση επί της Οδού Ανεξαρτησίας. Σημαντικό είναι, αναφέρουν, όπως ο σχεδιασμός αυτός τύχει δημόσιας διαβούλευσης, ώστε το αποτέλεσμα του να έχει κοινωνική αποδοχή.   

Η Άννα Καραμοντάνη και ο Μιχάλης Μιχαήλ τονίζουν ότι στο ΣΒΑΚ υπάρχουν στοχευμένες παρεμβάσεις για το κέντρο της πόλης, όπως πεζοδρομήσεις, μονοδρομήσεις, ρυθμίσεις κυκλοφορίας-στάθμευσης, οι οποίες θα πρέπει να μελετηθούν σε μεγαλύτερη λεπτομέρεια. Υπογραμμίζουν επίσης ότι δεν μπορεί να προκύψει ουσιαστικό όφελος για μια περιοχή εάν οι δράσεις που θα υλοποιηθούν είναι μονοδιάστατες και προωθηθούν αποσπασματικά.

«Ο χώρος της Οδού Ανεξαρτησίας διαθέτει την δυναμική και την παράδοση και θα μπορούσε να αναδειχθεί ως ένα χώρος πολλαπλών δραστηριοτήτων και το εμπορικό κέντρο της πόλης», αναφέρουν με έμφαση οι δύο πολεοδόμοι. Σημειώνουν ακόμα ότι οι δράσεις που προωθούνται από τις Αρχές τα τελευταία χρόνια στο κέντρο της πόλης είναι προς την σωστή κατεύθυνση (π.χ. χωροθέτηση ΤΕΠΑΚ, αστικές αναπλάσεις), ωστόσο απαιτείται και η συμβολή του ιδιωτικού τομέα καθώς επίσης και των πολιτών, οι οποίοι πρωτίστως θα πρέπει να σέβονται και να προστατεύουν τον χώρο.

Limassol Today - ανεξαρτησίας 1

Καταστηματάρχες ζητούν ολοκληρωμένες παρεμβάσεις

Ο κ. Λευτέρης Φασουλής ο οποίος διατηρεί κατάστημα στην Ανεξαρτησίας δήλωσε στο Limassol Today με έμφαση ότι το βλέμμα των αρμοδίων θα πρέπει να φτάνει μέχρι τα επόμενα πενήντα χρόνια, σε ό,τι αφορά το πώς θα διαμορφωθεί η πολυσύχναστη οδός.

Θα πρέπει να προηγηθεί μελέτη για το πώς θα εφαρμοστεί η μονοδρόμηση της οδού, προσθέτει ακόμα και συμπληρώνει πως κατά τη γνώμη του δεν θα βοηθήσει από μόνη της εφαρμογή του μέτρου. Ο κ. Φασουλής προσθέτει ότι θα πρέπει να επανεξεταστεί και να μελετηθεί επαρκώς η ενδεχόμενη τοποθέτηση λεωφορειολωρίδας.

Ο επιχειρηματίας σημειώνει ακόμα ότι θα πρέπει παράλληλα να ληφθούν και άλλα μέτρα και πως η πεζοδρόμηση της οδού θα μπορούσε να γίνει υπό προϋποθέσεις. Έφερε ως παράδειγμα την διαπλάτυνση των πεζοδρομιών, με σκοπό την δημιουργία «πλατειών» στις οποίες θα περπατά ο κόσμος. Θα πρέπει επίσης να ενισχυθεί η παρουσία του πρασίνου στην οδό Ανεξαρτησίας, όπως είπε. «Οι επισκέπτες στην πόλη μας πρέπει να έχουν κάποιο λόγο για να επισκεφθούν την Ανεξαρτησίας, πέραν από τα ψώνια», εξηγεί ο κ. Φασουλής. Ο Δήμος θα μπορούσε να αναδείξει ιστορικά σημεία του κέντρου της πόλης, ανέφερε και κατέληξε πως εδώ και καιρό υπάρχει πρόταση για δημιουργία μουσείου.

Limassol Today - ανεξαρτησίας πλησίον παραλιακού μετώπου

Τι θα γίνει με τους χώρους στάθμευσης;

Είναι ένα μεγάλο ερώτημα κατά πόσο η πεζοδρόμηση της οδού Ανεξαρτησίας θα έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα, δηλώνει στην Limassol Today ο κύριος Στέλιος Χριστοδούλου εκ των καταστηματαρχών της οδού ο οποίος διατηρεί κοσμηματοπωλείο στον εμπορικό δρόμο.

Σημειώνει ακόμα ότι οι πεζοδρομήσεις βοήθησαν την ανάπτυξη, σε μια σειρά από ευρωπαϊκές πόλεις, αλλά στην περίπτωση της Ανεξαρτησίας, χρειάζονται να υλοποιηθούν και άλλα πρόσθετα μέτρα.

Ανέφερε ακόμα ότι οι καταστηματάρχες της περιοχής, υπέβαλαν γραπτώς σειρά από εισηγήσεις στον Δήμαρχο Λεμεσού, τις οποίες αναμένουν να εξεταστούν. Κληθείς να αναφέρει κάποια παραδείγματα ο κ. Στέλιος Χριστοδούλου σημείωσε ότι θα πρέπει να γίνουν οι σωστές προβλέψεις σε περίπτωση που η πρόθεση του Δήμου είναι σταδιακά να γίνει πεζόδρομος η Ανεξαρτησίας. «Ένα θέμα που μας απασχολεί έντονα, είναι εάν θα υπάρχουν διαθέσιμοι χώροι στάθμευσης», ανέφερε και πρόσθεσε ότι εκτός από τον γνωστό χώρο στάθμευσης «παντοπωλείο» δεν υπάρχουν άλλοι μεγάλοι χώροι. Για να γίνει πεζόδρομος, θα πρέπει να μπορούν να έχουν πρόσβαση όλοι οι δημότες, μικρά παιδιά και άτομα με αναπηρίες, ανέφερε ο κ. Χριστοδούλου. 

Powered by caffe nero

Μην το χάσεις

Journal

Δείτε επίσης