Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Εγγραφή στο Newsletter

Limassol Today - Asset 10
ΑΡΧΙΚΗΛΕΜΕΣΟΣΣΥΝΟΙΚΙΕΣΠαλλάδος, Ψυχάρη, Πειραιώς, Ολυμπίου Διός, έπαθαν κλειστοφοβία…

Παλλάδος, Ψυχάρη, Πειραιώς, Ολυμπίου Διός, έπαθαν κλειστοφοβία…

Καθώς και όλες οι κάθετες και παράλληλες οδοί πίσω από τη Μισιαούλη και Καβάζογλου στην περιοχή Αγίου Αντωνίου

Μετά από συνεχείς εκκλήσεις των κατοίκων της περιοχής των δρόμων πίσω από την Μισιαούλη και Καβάζογλου, αντιληφθήκαμε ότι δεν είναι δυνατόν να διαμαρτύρονται με τόση ένταση εάν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν δεν είναι σοβαρά. Δεκάδες επιστολές οι οποίες κοινοποιούνται στη δημοτική αρχή και μένουν για μήνες αναπάντητες, μας κοινοποιήθηκαν στην προσπάθεια τους οι κάτοικοι να διεκδικήσουν ορατότητα και ανάληψη ευθύνης.

Το ιστορικό
Τα σχέδια για τα έργα για την ανάπλαση της Μισιαούλη & Καβάζογλου και Γιλτίζ και των παροδικών γειτονιών, έχουν σχεδιαστεί το 2014 και ολοκληρώθηκαν το 2017. Από το 2018 οι κάτοικοι της περιοχής σε συνεργασία με ειδικούς, προσπαθούσαν να εξασφαλίσουν διαβούλευση με την δημοτική αρχή ώστε να τους επισημάνουν τη δυσλειτουργικότητα των σχεδιασμών, με σκοπό να τροποποιηθούν με τρόπο βιώσιμο και εξυπηρετικό τα σχέδια. Ταυτόχρονα κατέθεταν γραπτά ερωτήματα στον δήμο, τόσο σχετικά με τον σχεδιασμό, όσο και με την υλοποίηση, χωρίς αυτά ποτέ να απαντηθούν.

Έργα που δεν τελειώνουν
Για το θέμα της κεντρικής αρτηρίας της Μισιαούλη και Καβάζογλου, η οποία έπρεπε να είχε παραδοθεί (ακόμα και με την παράταση που πήρε) τον Ιούνιο, μετρούμε ακόμα έργα, συνεχείς παρατάσεις, αλλαγές εργοληπτικών εταιρειών, οικονομικη καταστροφή των καταστηματαρχών, τεράστια ταλαιπωρία των κατοίκων, αποκλεισμό της πόλης από την εσώκλειστη αυτή περιοχή. Κανείς δεν ανέλαβε τη διοικητική ευθύνη.

Οι οδοί με τους εγκλωβισμένους κατοικους
Η ταλαιπωρία της περιοχής ωστόσο μεγαλώνει, όσο εισχωρείς στις γειτονιές και τους εσωτερικούς δρόμους. Η ανάπλαση που έγινε στις εσωτερικές οδούς (και που με τεράστιες καθυστερήσεις πολύ πρόσφατα παραδόθηκαν για στοιχειώδη χρήση), μόνο έργο που ευνοεί τις συγκοινωνίες και τη ζωή των κατοίκων δεν μπορεί να ονομαστεί. Μια επίσκεψη στην περιοχή δεν μπορεί να μην σου δημιουργήσει αίσθημα κλειστοφοβίας και ταλαιπωρίας.

Την ώρα που τα έργα ανάπλασης πρέπει να σχεδιάζονται στις βάσεις της ανάγκης των περιοχών, τα έργα που έγιναν εκεί δεν έλαβαν καθόλου υπόψη τις εκκλήσεις για αναμόρφωση των σχεδιασμών οι οποίοι όχι μόνο δεν ήταν λειτουργικοί για τους κατοίκους, αντίθετα έκαναν τη ζωή τους εξαιρετικά δύσκολη.

Όταν σχεδιάζεις κι υλοποιείς ένα έργο, ένα καθήκον έχεις:
να ευκολύνεις και να αναβαθμίσεις το επίπεδο ζωής και όχι να το παίρνεις προς τα πίσω.

Στενότητα
Οι δρόμοι φαίνεται πως ούτε τα βασικά δεν έλαβαν υπόψη τους όταν σχεδιάζονταν καθώς η εξαιρετική στενότητα τους δυσκολεύει τόσο τα αυτοκίνητα να βγαίνουν από τους χώρους στάθμευσης όσο και οποιοδήποτε μεγάλο όχημα να περάσει. Μεγάλο και σοκαριστικό παράδειγμα είναι το γεγονός ότι από τους δρόμους αυτούς, δεν χωράει να περάσει καν σκυβαλλοφόρο του δήμου για να συλλέγει τα σκουπίδια.

Καθαριότητα
Αποτέλεσμα του πιο πάνω, είναι ότι πολλές φορές, οι κάτοικοι, αναγκάζονται να τα παίρνουν στον κεντρικό δρόμο με το θλιβερό, να μαζεύονται μεγάλοι σωροί σκουπιδιών με ό,τι αυτό και αν σημαίνει. Άλλες δε φορές, περνά ένα επιπλέον μικρότερο αυτοκινητο του δήμου (ημιφορτηγό/διπλοκάμπινο) με άλλους οδηγούς και άτομα να μαζεύουν τα σκουπίδια, για να χωράει από τους στενούς δρόμους. Δεν θα σταθούμε στο ότι αυτό δεν είναι υγειονομικά σωστό, αλλά θα επισημάνουμε την ταλαιπωρία που προσθέτει αυτό στις ζωές μας αλλά και τη δημοτική υπηρεσία, μαζί με τα επιπλέον εργατικά χέρια που χρειάζονται.

Σημαντική πτυχή των στενών δρόμων είναι αυτή της ασφάλειας. Έχουμε αναρωτηθεί τι θα συμβεί σε περίπτωση πυρκαγιάς οπόταν και ένα πυροσβεστικό όχημα δεν έχει χωριτικότητα διέλευσης στους δρόμους αυτούς; Θα πρέπει να θρηνήσουμε περιουσίες και θύματα λόγω ενός σχεδιασμού και μιας υλοποίησης που δεν τα έλαβε υπόψην αυτά;

Φωτισμός χωρίς μελέτη και σεβασμό
Όλες οι προαναφερόμενες οδοί ζουν στο απόλυτο σκοτάδι. Ανεπαρκής φωτισμός, ο οποίος καταργεί την ασφάλεια. Του πεζού, του ποδηλάτη, του ότιδηποτε μπορεί να προκύψει στο δρόμο μας. Σε αντίθεση, στις κεντρικές αρτηρίες, η νύκτα γίνεται μέρα. Ο δυσανάλογος φωτισμός προκαλεί πολλά προβλήματα, με τον φωτισμό στον κεντρικό δρόμο να φτάνει τα όρια της φωτορύπανσης στα είδη ζωής και στον πλανήτη και τον φωτισμό στις εσωτερικές οδούς να μην επιτρέπει να δεις τίποτα.

Χωρίς αποτρεπτικά για ταχύτητα
Και ενώ όλες οι οδοί διαπερνούν κατοικημένες περιοχές και συνεχή σταυροδρόμια, ωστόσο φαίνεται πως καμία προνοητικότητα δεν υπάρχει για τις αυξημένες ταχύτητες που αναπτύσσουν τα αυτοκίνητα, με αποτέλεσμα κανένα όχημα να μην ελαττώνει και πεζοί, ή, αυτοκίνητα από αντίθετες πορείες να κινδυνεύουν. Για την περιοχή είναι καθημερινό φαινόμενο τα ατυχήματα, τα οποία πολλές φορές καταλήγουν σε καβγάδες οδηγών.

Εκείνο που οι κάτοικοι ζητούν με συνεχείς επιστολές οι οποίες ωστόσο παραμένουν στα συρτάρια, είναι να δημιουργηθούν υπερυψωνένες διαβάσεις (κυρτώματα) τα οποία θα αναγκάζουν τους οδηγούς να μειώνουν ταχύτητες. Την ίδια ώρα που η μέθοδος αυτή υλοποιείται και υπάρχει σε εκατοντάδες δρόμους της υπόλοιπης Λεμεσού, φαίνεται πως στην περιοχή Αγίου Αντωνίου φροντίζονται μόνο όσο βλέπει η πεθερά και πως στις συνειδήσεις του δήμου οι περιοχές αυτές είναι δεύτερης κατηγορίας.

Σχεδιασμοί εισόδων και εξόδων που δεν εξυπηρετούν κανέναν
Το πιο προβληματικό από όσα αντιμετωπίσαμε με την επίσκεψη μας στην περιοχή είναι πως, από και προς την οδό Παλλάδος υπάρχει μόνο μια έξοδος που οδηγεί υποχρεωτικά προς τα αριστερά, ενώ για να εισέλθεις εντός των γειτονιών υπάρχει μόνο μια έλευση η οποία βρίσκεται σχεδόν στην λεωφόρο. Αυτό σημαίνει ότι δημιουργείται μια τεράστια ταλαιπωρία και ανάγκη να διανύουν μεγαλύτερες αποστάσεις για να εισέλθουν στις οδούς που διαμένουν οι κάτοικοι, ή για να εξέλθουν από αυτές. Με αποτέλεσμα όσοι θέλουν να εξέλθουν από τις οδούς Ψυχάρη και τις παράλληλες τους και θέλουν να κατευθυνθούν προς τη λεωφόρο και όχι προς τη Μισιαούλη και Καβάζογλου όπως υποχρεώνονται, να αναγκάζονται να παρανομούν και να διέρχονται στην αντίθετη λωρίδα.

Μονοδρομήσεις χωρίς σχεδιασμό
Όσες μονοδρομήσεις έχουν γίνει στις εσωτερικές οδούς της συνοικίας του Αγίου Αντωνίου, το μόνο που κάνουν είναι να εξαναγαγκάζουν οδηγούς σε ατέρμονες διαδρομές που δεν είναι λειτουργικές για τις συγκοινωνίες και τις κατευθύνσεις που θέλουν να πάνε. Ενώ οι μονοδρομήσεις είναι η σοφότερη λύση για την απελευθέρωση του κυκλοφοριακού, όταν αυτές δεν γίνονται λαμβάνοντας υπόψην τη ροή και τη διοχέτευση στους δρόμους που αφορούν τους οδηγούς, εκείνο που μπορούν να προκαλέσουν είναι τελικά μόνο ταλαιπωρία.

Διαβάσεις πεζών
Καθημερινά αρκετός κόσμος θέλει να διασταυρώσει στην απέναντι πλευρά του δρόμου για να κατευθυνθεί στη Μισιαούλη και Καβάζογλου, ή άλλες οδούς και σπίτια στο ύψος τον οδών που βρίσκονται νότια, να πρέπει να ανέβει σχεδόν στο ύψος της λεωφόρου, όπου βρίσκεται και η μοναδική διάβαση πεζών, για να ξανακατέλθει κάτω προς την κατεύθυνση που θέλει. Μια μεγάλη ταλαιπωρία που αναγκάζονται να υποστούν άνθρωποι με κινητικά προβλήματα και τρίτης ηλικίας που διαμένουν στην περιοχή.

Αδικιολόγητη αφαίρεση πρασίνου
Οι κάτοικοι καθημερινά διαμαρτύρονταν ώστε να μην αφαιρεθούν τα δέντρα πολλών χρόνων που βρίσκονται στην περιοχή και τα πεζοδρόμια. Ωστόσο, το προσωπικό των δημόσιων έργων αφαίρεσε αυτά με την πρόφαση ότι πρέπει «να περάσουν σύρματα» από τα πεζοδρόμια. Παρά τις εκκλήσεις των κατοίκων και την υπόδειξη τους να μελετηθεί το ενδεχόμενο τα σύρματα να «περάσουν» από τον δρόμο, τα συνεργία αφαίρεσαν όλα τα δέντρα, ακόμα και πεύκα πολλών δεκαετιών αφήνοντας τη γειτονιά στη γύμνια της και χωρίς διαβούλευση ή μελέτη εναλλακτικής λύσης.

Επέμβαση στις ιδιωτικές περιουσίες
Κατά την υλοποίηση της κατασκευής των πεζοδρομίων, φαίνεται πως κανένας σχεδιασμός δεν έγινε, με αποτέλεσμα τα πεζοδρόμια να είναι σε δυσανάλογο ύψος από τις αυλές των σπιτιών της περιοχής, δημιουργώντας ένα κενό το οποίο με τις βροχές αφήνει το νερό στάσιμο και να δημιουργείται δυσωδία αλλά και διάβρωση στους τοίχους και τις κατασκευές των σπιτιών.

Τα έργα πρέπει να αναβαθμίζουν τη ζωή των κατοίκων κι όχι να την ταλαιπωρούν
Η προχειρότητα των σχεδιασμών ή της υλοποίησης στην προσπάθεια να παραδοθεί ένα έργο το οποίο έχει ήδη καθυστερήσει δύο χρόνια, δεν επιτρέπει καμία δικαιολογία για να επιβαρύνει τις ζωές των δημοτών, αντί να τις αναβαθμίζει, που υποτίθεται είναι και ο σκοπός των έργων ανάπλασης.

Να γίνει κάτι
Εκείνο που οι κάτοικοι διεκδικούν μέχρι την υστάτη, είναι να ανταποκριθεί η δημοτική αρχή στα συνεχή αναπάντητα αιτήματα τους για συνάντηση και κατά τόπον διαπίστωση των προβλημάτων, ώστε να διορθωθούν πριν αυξηθούν τα ατυχήματα, οι κίνδυνοι, η έλλειψη καθαριότητας και η ταλαιπωρία των δημοτών της περιοχής.

Το αίσθημα “κλειστοφοβίας”
Το πιο σημαντικό από όσα μας έχουν αναφέρει και που οι ίδιοι διαπιστώσαμε με την επίσκεψη μας, είναι το πόσο φοβερά εγκλωβισμένος αισθάνεσαι και το αίσθημα κλειστοφοβίας που σου προκαλούν οι οδοί της συγκεκριμένης περιοχής, καθώς βιώνεις την ανυπαρξία διεξόδου από αυτές. Ειδικά αν λάβει κανείς υπόψη, πως τα έργα της Μισιαούλη & Καβάζογλου και Γιλτίζ έχουν ακόμα μέλλον, κρατώντας αποκλεισμένη την περιοχή, και το γεφύρι στα 4 φανάρια δεν φαίνεται να ολοκληρώνεται, ούτε ακόμα και αν η υπόλοιπη περιοχή παραδοθεί αναπλασμένη ορθά και λειτουργικά δεν θα δίνει εύκολες εξόδους…

Ανθή Ερμογένους

Powered by caffe nero

Μην το χάσεις

Journal

Δείτε επίσης