Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Εγγραφή στο Newsletter

Limassol Today - Asset 10
ΑΡΧΙΚΗΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΓιατί το ταξίδι με το τρένο είναι η πιο «πράσινη» επιλογή

Γιατί το ταξίδι με το τρένο είναι η πιο «πράσινη» επιλογή

Τα τελευταία 15 χρόνια έφεραν ριζικές αλλαγές στον τρόπο με τον οποίον σκεφτόμαστε τον κόσμο και τη θέση μας μέσα σε αυτόν. Ασφαλώς, βασική αιτία είναι η ολοένα και επαρκέστερη ενημέρωσή μας για την ανθρωπογενή καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος της Γης, για την κλιματική αλλαγή, αλλά και για τα είδη ζωής τα οποία βρίσκονται αντιμέτωπα με ολικό αφανισμό.

Όλα αυτά οδήγησαν στην ανάπτυξη μιας νέας οικολογικής συνείδησης, που έδωσε φρέσκο νόημα στο επίθετο «πράσινος», φέρνοντας στην καθημερινότητά μας διεθνείς όρους όπως το «eco-friendly» και κυρίως το «sustainability» (βιωσιμότητα). Γιατί είναι πλέον με βάση την τελευταία που οι κοινωνίες μας αναζητούν ένα καινούριο πρότυπο παραγωγής, το οποίο θα είναι σε θέση να εξασφαλίσει το καλύτερο δυνατό οικονομικό αποτέλεσμα με την ελάχιστη επιβάρυνση του φυσικού περιβάλλοντος.

Σε αυτήν την επίκαιρη συζήτηση περί βιωσιμότητας και «πράσινων» λύσεων, ο ρόλος του τρένου αναβαθμίζεται όσον αφορά τον τομέα των μεταφορών. Και πλέον γίνεται πρωταγωνιστικός, καθώς όλοι οι δείκτες συγκλίνουν στο ότι δεν υπάρχει πιο «πράσινη» επιλογή ταξιδιού, αφού υπερτερεί σαφώς έναντι όλων των υπόλοιπων μέσων.

Ήδη από παλιά, το τρένο θεωρούταν το μέσο μεταφοράς που βρισκόταν εγγύτερα στο φυσικό περιβάλλον. Photo: Shutterstock

Το τρένο ως η πιο sustainable επιλογή για ταξίδι

Ακόμα και πριν αρχίσουμε να συζητάμε για «sustainability» και για οικολογικές ευαισθησίες, το τρένο ήταν αναγνωρισμένο ως το μέσο μεταφοράς που βρισκόταν εγγύτερα στο περιβάλλον. Αφενός κυριολεκτικά, λόγω των διαδρομών των σιδηροδρομικών γραμμών –που επέτρεπαν στο επιβατικό κοινό να απολαμβάνει διάφορα ορεινά και δασικά τοπία κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού– αφετέρου μεταφορικά, καθώς ήταν το λιγότερο ρυπογόνο.

Οι αριθμοί, άλλωστε, παραμένουν αποκαλυπτικοί: τα καινούρια, γρήγορα τρένα έχουν τη δυνατότητα μεταφοράς εκατοντάδων επιβατών, νούμερα που κανένα άλλο μέσο δεν γίνεται να εξυπηρετήσει για μία και μόνο διαδρομή. Μόνη εξαίρεση είναι τα μεγάλης χωρητικότητας πλοία, με τα οποία δεν υφίσταται όμως συναγωνισμός, λόγω του ότι κινούνται μόνο στη θάλασσα. Εξυπακούεται, λοιπόν, ότι ακόμα και σε εποχές με παλιότερη τεχνολογία, η ρύπανση του περιβάλλοντος που προξενούσε το τρένο ήταν σαφώς μικρότερη από εκείνη του αυτοκινήτου ή των λεωφορείων.

Ως προς τη βιωσιμότητα του τρένου, οι μοναδικοί «αντίπαλοί» του είναι στην πραγματικότητα μόνο το περπάτημα και η ποδηλασία.

Limassol Today - Image 29 28

Πιο αναλυτικά, οι εκθέσεις προσδιόρισαν ότι, σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι μεταφορές φταίνε για το 25% της εκπομπής αερίων υπεύθυνων για το φαινόμενο του θερμοκηπίου, το οποίο συνεισφέρει στην παγκόσμια υπερθέρμανση, άρα και στην κλιματική αλλαγή. Τη μερίδα του λέοντος φέρει η οδική μετακίνηση (οχήματα ΙΧ και λεωφορεία), στην οποία οφείλεται το 72% αυτού του 25%. Στη δεύτερη θέση βρίσκονται έπειτα οι ναυτικές μετακινήσεις (14%), με τις αεροπορικές να ακολουθούν, επωμιζόμενες ένα 13% των εκπομπών. Τα τρένα, αντιθέτως, στέκουν υπαίτια για μόλις 0,4% των ρύπων. Μάλιστα, ακόμα και για αυτή την περίπτωση, αναφερόμαστε σε ντιζελοκίνητα τρένα: η ηλεκτροκίνηση, στον βαθμό που μπορεί να εφαρμοστεί, ελαχιστοποιεί ακόμα κι ένα τόσο μικρό ποσοστό.

Limassol Today - Image 29 29

Powered by agriplant

Πηγήtravel.gr

Μην το χάσεις

Journal

Δείτε επίσης