Limassol Today - Diagwnismos Ltbanner
Παρασκευή, 30 Σεπτεμβρίου, 2022

Εγγραφή στο Newsletter

Limassol Today - Asset 10
ΑΡΧΙΚΗΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤα δύο πόδια της Κύπρου σ’ ένα παπούτσι για την κλιματική αλλαγή

Τα δύο πόδια της Κύπρου σ’ ένα παπούτσι για την κλιματική αλλαγή

Fit for 55: Δέσμη δεκατριών προτάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου

Γράφει ο Δημήτρης Στρατής

Θα ‘ναι μακρύς ο δρόμος της μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου για την Κύπρο.

Παρά τις κυβερνητικές διαβεβαιώσεις που δόθηκαν χθες στο πλαίσιο της συνόδου COP26  που έγινε στη Γλασκώβη, η χώρα μας βρίσκεται ακόμα στην αρχή σε ότι αφορά τον στόχο που έθεσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Σημειώνεται ότι από τον Δεκέμβριο του 2020 αναθεωρήθηκε από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ο στόχος μείωσης εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από 40% σε 55% μέχρι το 2030 σε σχέση με τα επίπεδα του 1990.

Υιοθετήθηκε παράλληλα από τον περασμένο Ιούλιο μια νέα δέσμη προτάσεων που περιλαμβάνει 13 νομοθετικές ρυθμίσεις υπό την επωνυμία «Fit for 55» η οποία αποσκοπεί στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής στο πλαίσιο της εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.

Οι προσπάθειες που καταβάλλονται για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και η δέσμη προτάσεων της ΕΕ «Fit for 55» θα συζητηθούν για πρώτη φορά σε σημερινή (3/11/2021) συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Περιβάλλοντος. 

Φόρος για τα καύσιμα;

Κληθείς να μας εξηγήσει τις νέες προτάσεις που θα πρέπει να εφαρμόσει το κράτος, ο ανώτερος λειτουργός του Τμήματος Περιβάλλοντος Θεόδουλος Μεσημέρης, εξήγησε ότι ακόμα κι αν σήμερα δεν γίνεται αντιληπτό από όλους, στην ουσία πρόκειται για εισηγήσεις που θα αλλάξουν την καθημερινότητα όλων.

Απώτερος στόχος των νέων οδηγιών και κανονισμών είναι να οδηγήσουν κράτη και καταναλωτές σε καθαρές τεχνολογίες μέσω κινήτρων και αντικινήτρων.

Ο ανώτερος λειτουργός του Τμήματος Περιβάλλοντος έφερε ως παράδειγμα το γεγονός ότι μέχρι το 2030 ενδέχεται να εισαχθεί κανονισμός μέσα από τον οποίο θα φορολογείται η χρήση καυσίμων για μετακινήσεις και την θέρμανση.

Σημείωσε ακόμα ότι οι προτάσεις θα συζητηθούν σε επίπεδο Υπουργών Περιβάλλοντος, Μεταφορών, Ενέργειας και Οικονομικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αναμένεται ότι θα οριστικοποιηθούν σε επίπεδο Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.

Πιο συγκεκριμένα δέσμη προτάσεων προβλέπει:

  • Αναθεώρηση του συστήματος εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
  • Αναθεώρηση του κανονισμού για επιμερισμό των προσπαθειών.
  • Αναθεώρηση της κανονισμού που αφορά την αλλαγή χρήσης γης και την δασοκομία.
  • Αναθεώρηση της οδηγίας για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
  • Αναθεώρηση της οδηγίας για την ενεργειακή απόδοση.
  • Αναθεώρηση του κανονισμού σχετικά με τα πρότυπα επιδόσεων για τις εκπομπές διοξείδιού του άνθρακα από καινούρια αυτοκίνητα.
  • Νέα στρατηγική της ΕΕ για τα δάση.
  • Αναθεώρηση της οδηγίας για τη φορολόγηση της ενέργειας.
  • Νέος μηχανισμός συνοριακής προσαρμογής άνθρακα που στοχεύει σε οικολογικότερες διαδικασίες παραγωγής.
  • Κανονισμός για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων.
  • Αναθεώρηση ποιοτικών προτύπων για καύσιμα θαλασσίων μεταφορών.
  • Ποιοτικότερα καύσιμα για τις αερομεταφορές.
  • Δημιουργία νέου κοινωνικού ταμείου κλιματικής δράσης (για στήριξη ευάλωτων καταναλωτών που αδυνατούν να ανταποκριθούν στις σύγχρονες απαιτήσεις).
Είμαστε στην αφετηρία

Η Κύπρος εκπόνησε πρόσφατα το Στρατηγικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα για την περίοδο 2021 – 2030 μέσω του οποίου άρχισαν να υλοποιούνται διάφορες δράσεις. Στην πραγματικότητα, σύμφωνα με τον κ. Μεσημέρη το κράτος βρίσκεται ακόμα στην αρχή της εφαρμογής μακρόπνοων σχεδίων.

Ένα παράδειγμα είναι τα σχέδια για χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (π.χ. Εγκατάσταση Φωτοβολταϊκών συστημάτων και θερμομόνωσης σε όλα τα Δημόσια Σχολεία),  αύξηση δημόσιων μεταφορών μέσω Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, προώθηση λεωφορείων, οχημάτων χαμηλών εκπομπών και της ηλεκτροκίνησης.

Ένας άλλος μεγάλος στόχος είναι η δημιουργία απαραίτητων υποδομών για εισαγωγή Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου εντός του 3ου τριμήνου του 2022, κάτι που θα καταστεί εφικτό σύμφωνα με την Υπουργό Εμπορίου και στην εγχώρια αγορά της Κύπρου για σκοπούς ηλεκτροπαραγωγής.

Πληρώνουμε την λυπητερή

Ο πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος Χαράλαμπος Θεοπέμπτου δήλωσε στην Limassol Today ότι οι κύριες εκπομπές ρύπων στην Κύπρο προέρχονται από τις αδυναμίες του συστήματος δημόσιων συγκοινωνιών, τις κατοικίες (λόγω της μη χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας) και την παραγωγή ηλεκτρισμού.

Εξήγησε ακόμα ότι συνεχίζει να αυξάνεται το κόστος που πληρώνουν οι πολίτες στους λογαριασμούς της ΑΗΚ για αγορά δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων. Την περσινή χρονιά έφτασε τα 100 εκατ. ευρώ, ενώ φέτος υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσει τα 150 εκατ. ευρώ.

Το ζήτημα εξήγησε ο κ. Θεοπέμπτου είναι η υλοποίηση στην πράξη όσων προβλέπονται στα κυβερνητικά σχέδια. Ο καλύτερος τρόπος για αντιμετώπιση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, πρόσθεσε, είναι να φυτεύει κανείς δέντρα. Χρειάζονται ωστόσο, πολύ περισσότερα δέντρα από όσα διατίθενται κάθε χρόνο από το Τμήμα Δασών, καθώς και καλύτερη οργάνωση στις δενδροφυτεύσεις και στην φροντίδα των δέντρων.

Powered by agriplant

Μην το χάσεις

Journal

Δείτε επίσης