Τα 20χρονα τους γιορτάζουν φέτος ο αναπαλαιωμένος Χαρουπόμυλος Λανίτη και η Carob Mill Restaurants. Σε ένα απολογισμό 20ετίας, ο CEO της Lanitis Entertainment, Γιώργος Ιωάννου, μιλά στο Limassol Today για τους ισχυρούς δεσμούς που χιλιάδες Λεμεσιανοί αλλά και συμπολίτες μας από όλη την Κύπρο ανέπτυξαν με το χώρο, για την πορεία της εταιρείας προς την επιτυχία, και τα νέα σχέδια που είναι στα σκαριά. Μιλά επίσης για τις αυξημένες γαστρονομικές απαιτήσεις των Κυπρίων, για τις μεγάλες προκλήσεις που επέφερε η πανδημία, τα αυξημένα κόστη και τις μεγάλες ελλείψεις σε προσωπικό.
Η εταιρία Carob Mill Restaurants συμπληρώνει φέτος 20 χρόνια λειτουργίας, όπως και οι χώροι του Χαρουπόμυλου Λανίτη με τη μορφή που έλαβαν μετά τη συνολική διαμόρφωση και αναπαλαίωση τους το 2002. Ποια είναι τα συναισθήματα;
Θα έλεγα ότι οι άνθρωποι της Carob Mill Restaurants νοιώθουν ταυτόχρονα περηφάνια αλλά και ευθύνη. Ειδικότερα οι παλιότεροι συνάδελφοι, επειδή είναι ιδιαίτερα σημαντικό να σημειώσουμε ότι υπάρχουν άνθρωποι που εργάζονται στην εταιρία από τις πρώτες μέρες ίδρυσης της, νιώθουν περήφανοι για το ότι αποτελούν κομμάτι ενός μέρους που αποτελεί ιστορική αναφορά πια στην διασκέδαση και αναψυχή της Λεμεσού. Ταυτόχρονα υπάρχουν και συναισθήματα ευθύνης διότι καταλαβαίνουν ότι η αγάπη και η εμπιστοσύνη των χιλιάδων φίλων των εστιατορίων και των λοιπών χώρων της Carob Mill Restaurants βασίζεται όλα αυτά τα χρόνια στην ψηλή ποιότητα των προϊόντων και εξυπηρέτησης που προσφέρονται και τα οποία πρέπει να συνεχίσουν στο ίδιο επίπεδο και με την ίδια πάντα ανθρώπινη και φιλική προσέγγιση που έχει συνηθίσει ο κόσμος.
Αν θα κάνατε ένα απολογισμό, ποιος θα ήταν αυτός;
Πέραν των απόλυτα επιτυχημένων οικονομικών αποτελεσμάτων όλων αυτών των χρόνων, θα έλεγα ότι ο κυριότερος δείκτης μέτρησης της επιτυχίας ή της αποτυχίας μας είναι ο πολύ ψηλός αριθμός των τακτικών – σχεδόν μόνιμων θα έλεγα – επισκεπτών των εστιατορίων μας. Πράγμα που αποδεικνύει ότι κάτι καλό γίνεται όλα αυτά τα χρόνια, που κάνει τον κόσμο να επισκέπτεται ξανά και ξανά τους χώρους μας και να εμπιστεύεται τη διασκέδαση του στους ανθρώπους της Carob Mill Restaurants. Εξάλλου δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι τα εστιατόρια μας βραβεύονται σχεδόν κάθε χρόνο σε διαγωνισμούς που προτείνουν και ψηφίζουν οι πελάτες των εστιατορίων.

Γιατί πιστεύετε ότι οι Λεμεσιανοί αγκάλιασαν αυτό το χώρο; Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας;
Όπως ανάφερα και πιο πάνω όλα αυτά τα χρόνια οι Λεμεσιανοί αλλά και οι φίλοι από όλη την Κύπρο, επισκέπτονται σε τακτική βάση τα εστιατόρια της Carob Mill Restaurants γιατί γνωρίζουν ότι θα απολαύσουν τα γεύματα τους με πιάτα που συνδυάζουν την καλύτερη γεύση με τα καλύτερα υλικά και σε προσιτές τιμές. Οι chefs των εστιατορίων μας κατορθώνουν να προσφέρουν τα πιάτα τους σε μία ψηλή ποιότητα σε μόνιμη βάση. Το ίδιο συμβαίνει και με το επίπεδο εξυπηρέτησης από το προσωπικό μας, επιπλέον της φιλικής προσέγγισης που δημιουργεί πλέον σχέσεις φιλίας με τους πελάτες μας. Αν σε όλα αυτά προσθέσεις και τη μαγεία που προσφέρει η τοποθεσία του Χαρουπόμυλου Λανίτη, δηλαδή στο χώρο που περιβάλλεται από το μεσαιωνικό κάστρο της Λεμεσού, τότε πιστεύω ότι συμπληρώνεται η συνταγή της επιτυχίας.
Σήμερα η Carob Mill Restaurants λειτουργεί 8 εστιατόρια-καφέ-bar, υπηρεσία catering, delivery, καθώς και πολυχώρους και αίθουσες για διοργάνωση εκδηλώσεων, διαφόρων τύπων. Οι στόχοι επιτεύχθηκαν;
Θα έλεγα ότι οι αρχικοί στόχοι τόσο της Carob Mill Restaurants όσο και του Ομίλου Λανίτη που τέθηκαν πριν από 20 χρόνια, επιτεύχθηκαν και με το παραπάνω. Η τότε υποβαθμισμένη περιοχή των αποθηκών γύρω από το κάστρο και οι εγκαταλειμμένοι και αχρησιμοποίητοι χώροι, έχουν δώσει τη θέση τους πλέον σε κάτι άλλο, που μπορεί άνετα πλέον να χαρακτηρίζεται ως ένας μοναδικός προορισμός ξεκούρασης, αναψυχής, διασκέδασης και εκδηλώσεων για την πόλη της Λεμεσού. Τα μοντέρνα εστιατόρια και οι υπόλοιποι σύγχρονοι χώροι εκδηλώσεων στο Χαρουπόμυλο Λανίτη, στην πλατεία του μεσαιωνικού κάστρου της πόλης, δεν θυμίζουν σε τίποτα την εγκαταλειμμένη περιοχή της δεκαετίας του ‘80 και του ‘90.
Να περιμένουμε καινούρια σχέδια;
Επειδή στις εταιρίες του Ομίλου Λανίτη γενικότερα, η εξέλιξη και οι σχεδιασμοί για το μέλλον είναι στο DNA τους, έτσι και στην Carob Mill Restaurants δεν σταματούμε ποτέ να εξελίσσουμε αυτά που έχουμε και ταυτόχρονα να σχεδιάζουμε και τις μελλοντικές μας κινήσεις. Στα άμεσα σχέδια μας είναι η επέκταση των υπηρεσιών που προσφέρουμε σε χώρους εστίασης και αναψυχής σε νέα μεγάλα έργα που είναι σε εξέλιξη στην πόλη μας.

Οι Κύπριοι τα τελευταία χρόνια έχουν εξελίξει τη σχέση τους με τη γαστρονομία και κατ’ επέκταση έγιναν πιο απαιτητικοί. Η δική σας εμπειρία στους χώρους σας ποια είναι;
Πράγματι, η συνεχής επαφή που έχουν οι Κύπριοι με το εξωτερικό τα τελευταία χρόνια, η εγκατάσταση στην Κύπρο πολλών χιλιάδων ξένων υπηκόων από διαφορετικές κουλτούρες και η εντυπωσιακή ανάπτυξη και διείσδυση των social media στην ζωή μας, έχουν ενημερώσει και εκπαιδεύσει τον Κύπριο και στον τομέα της γαστρονομίας. Η ενημέρωση και η σύγκριση είναι πλέον εύκολη, επομένως και οι απαιτήσεις και η επιλεκτικότητα έχουν αυξηθεί. Επίσης, θα μπορούσα να προσθέσω στα πιο πάνω και το γεγονός ότι στην μακρά περίοδο της πανδημίας και ειδικότερα της καραντίνας, πολύς κόσμος ασχολήθηκε με τη μαγειρική, πράγμα που λειτούργησε εκπαιδευτικά για αυτό τον τομέα.
Την ίδια στιγμή, ο ανταγωνισμός στη Λεμεσό αυξάνεται σε αυτό τον τομέα. Νιώθετε οποιαδήποτε απειλή;
Το αντίθετο. Πιστεύουμε ότι οι καλοί και σωστοί χώροι εστίασης και αναψυχής, ανεβάζουν το ποιοτικό επίπεδο και ταυτόχρονα και τις απαιτήσεις των πελατών, πράγμα που λειτουργεί αποτρεπτικά για αυτούς που σκέφτονται να ασχοληθούν με τον τομέα ευκαιριακά, περιστασιακά και κατ’ επέκταση και κερδοσκοπικά. Όλοι όσοι ασχολούνται σε αυτό τον τομέα πρέπει να το κάνουν με επαγγελματισμό και ευθύνη αφού κατά κάποιο τρόπο δημιουργούν και εικόνα για τη Λεμεσό και την Κύπρο γενικότερα ως προορισμό.
Η 20χρονη επέτειος γιορτάζεται μετά από 2,5 εξαντλητικά για την οικονομία χρόνια πανδημίας, αλλά και στη σκιά ενός πολέμου που προκαλεί νέους, ισχυρότερους ίσως αυτή τη φορά, οικονομικούς τριγμούς. Πόσο σας έπληξε η πανδημία και πώς αντιμετωπίζετε τη νέα κρίση;
Η περίοδος της πανδημίας ήταν πραγματικά μία πολύ δύσκολη περίοδος στη διάρκεια της οποίας δοκιμάστηκαν οι αντοχές πολλών επιχειρήσεων του τομέα. Για μεγάλο χρονικό διάστημα τα εστιατόρια και οι χώροι εκδηλώσεων παρέμειναν τελείως κλειστά και για ένα επίσης πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, οι πιο πάνω χώροι λειτουργούσαν με πολλούς περιορισμούς που μείωναν την δυνατότητα εξυπηρέτησης τους. Μεγάλος αριθμός από το «εισαγόμενο» προσωπικό αυτών των επιχειρήσεων, αναγκάστηκε να φύγει από την Κύπρο για τις χώρες του και οι περισσότεροι από αυτούς δεν γύρισαν ποτέ. Εμείς στην Carob Mill Restaurants αναγκαστήκαμε να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα, να διαχειριστούμε πιο αποτελεσματικά τα διαθέσιμα περιουσιακά μας στοιχεία, να εκπαιδεύσουμε το προσωπικό μας καλύτερα, να αναπτύξουμε νέες υπηρεσίες και νέα προϊόντα όπως π.χ. τη δική μας υπηρεσία κατ’ οίκων διανομής για όλα τα εστιατόρια μας, παράλληλα με τη συνεργασία με τις μεγάλες πλατφόρμες διανομής και τολμώ να πω ότι τα καταφέραμε ικανοποιητικά. Προς το τέλος όμως αυτής της δοκιμασίας, προέκυψε άλλη απρόοπτη δυσάρεστη κατάσταση όπως αυτή με τον πόλεμο στην Ουκρανία που μας αναγκάζει και πάλι να αναπροσαρμόσουμε τους σχεδιασμούς μας.
Πώς μπορεί υπό αυτές τις συνθήκες μια επιχείρηση στο χώρο της εστίασης να αντιμετωπίζει τα αυξημένα κόστη, διατηρώντας παράλληλα ψηλά επίπεδα ποιότητας και εξυπηρέτησης;
Όπως ανάφερα και πιο πάνω σε μία περίοδο που η αβεβαιότητα κυριαρχεί, η προσαρμοστικότητα στις μεταβαλλόμενες συνθήκες είναι σημαντικός παράγοντας. Σε αυτά τα δύσκολα δεδομένα για να διατηρήσουμε ψηλά επίπεδα ποιότητας και εξυπηρέτησης θα πρέπει να προσαρμοστούμε ξανά και να γίνουμε πιο αποδοτικοί και αποτελεσματικοί με τα διαθέσιμα μέσα που έχουμε. Να μειώσουμε όσο το δυνατό περισσότερο τις περιττές δαπάνες για να μπορέσουμε να τις διαθέσουμε στους πρωταρχικούς τομείς της ποιότητας. Επίσης, πρέπει να επενδύσουμε περισσότερο στο προσωπικό μας, εκπαιδεύοντας το ακόμα καλύτερα σε τομείς που δεν χρειάζονται αυξημένες δαπάνες, όπως η φιλική προσέγγιση και η ανθρώπινη συμπεριφορά προς τους πελάτες.
Πόσο σας επηρέασε το πρόβλημα έλλειψης προσωπικού στον τομέα της εστίασης, ένα πρόβλημα το οποίο ταλανίζει τον τομέα εδώ και αρκετά χρόνια;
Ίσως είναι το σοβαρότερο πρόβλημα που απασχολεί τον κλάδο τα τελευταία χρόνια και το οποίο επιδεινώθηκε δραματικά με την πανδημία. Αυτή τη στιγμή πολλές επιχειρήσεις του τομέα λειτουργούν με σημαντικά μικρότερο αριθμό προσωπικού από αυτό που θα ήθελαν, αναγκαζόμενοι έτσι να μετακινούν προσωπικό από εστιατόριο σε εστιατόριο ή από πόστο σε πόστο, ή να χρησιμοποιούν κυλιόμενα ωράρια για να καλύπτουν τις ανάγκες τους. Δεν είναι μόνο η έλλειψη προσωπικού σε αριθμούς, αλλά και σε επαγγελματική ποιότητα. Μετά την πανδημία πολλοί που απασχολούνταν στο συγκεκριμένο τομέα επέλεξαν να επιστρέψουν στις χώρες τους ή να αλλάξουν τομέα απασχόλησης.
Πιστεύω ότι η άμεση αδειοδότηση για εισαγωγή προσωπικού από τρίτες χώρες που δεν είναι μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και η άδεια προσωρινής απασχόλησης σε φοιτητές σχετικών με τον συγκεκριμένο τομέα σχολών, θα έδινε κάποιες λύσεις στο πρόβλημα, έστω και σε προσωρινή βάση.


Ποια είναι η Lanitis Entertainment
Η Lanitis Entertainment είναι θυγατρική εταιρία του Ομίλου Λανίτη και αποτελεί την εταιρία management του Ομίλου που εξειδικεύεται στη διοίκηση και διαχείριση χώρων και έργων στον τομέα της εστίασης, διοργάνωσης εκδηλώσεων και αναψυχής γενικότερα. Χρησιμοποιώντας την πολύχρονη εμπειρία των στελεχών της δημιουργεί συνέργειες και επομένως επιπρόσθετη αξία και οφέλη στις εταιρίες με τις οποίες συνεργάζεται στους τομείς της διοίκησης, χρηματοοικονομικών, marketing, αγορών και ανθρώπινου δυναμικού. Έχει κάτω από την ομπρέλα της τα εστιατόρια και τους χώρους εκδηλώσεων της Carob Mill Restaurants στο Χαρουπόμυλο Λανίτη (Artima, Draught, Karatello, Ciao Napoli, Stretto, Yabashi, MEATing, Richard & Berengaria Ball Room, Ceronia Hall) και στη Μαρίνα Λεμεσού (Calma) καθώς επίσης και το Fasouri Watermania Waterpark και τον χώρο εκδηλώσεων Κτήμα Λανίτη.