Limassol Today - Diagwnismos Ltbanner
Δευτέρα, 3 Οκτωβρίου, 2022

Εγγραφή στο Newsletter

Limassol Today - Asset 10
ΑΡΧΙΚΗΠΡΟΣΩΠΑΠρόεδρος Πρατηριούχων: Δυστυχώς, απλώς ακολουθούμε τις εξελίξεις

Πρόεδρος Πρατηριούχων: Δυστυχώς, απλώς ακολουθούμε τις εξελίξεις

Με αφορμή τα κοσμοιστορικά γεγονότα που ζούμε το τελευταίο δεκαπενθήμερο, συνομιλούμε με τον Πρόεδρο του Παγκύπριου Συνδέσμου Πρατηριούχων, κ. Σάββα Προκοπίου

Photography credits: Yvonne Zachariou

Από τις 20 του περασμένου Οκτώβρη και μετά από τη σχετική εκλογική διαδικασία, ο κος Σάββας Προκοπίου, ιδιοκτήτης πρατηρίου στην περιοχή Γερμασόγειας, έγινε ο νέος Πρόεδρος του Παγκύπριου Συνδέσμου Πρατηριούχων. Με αφορμή τα κοσμοιστορικά γεγονότα που ζούμε το τελευταίο δεκαπενθήμερο και τις ζωηρές συζητήσεις για σημαντική αύξηση των τιμών σε βενζίνη και πετρέλαιο, συνομιλούμε μαζί του. 

Κύριε Προκοπίου πόσα πρατήρια είναι εγγεγραμμένα στον Σύνδεσμο;

Τα πρατήρια που συνολικά λειτουργούν στη χώρα μας είναι γύρω στα 320 παγκυπρίως, αν και ο αριθμός αυτός αλλάζει συνεχώς. Οι πρατηριούχοι που είναι μέλη του Συνδέσμου μας με τα δικά τους πρατήρια είναι, περίπου, 230.

Και ποια είναι τα βασικά αιτήματα του Συνδέσμου σας;

Τη δεδομένη στιγμή, το βασικότερο μας αίτημα σχετίζεται με το ζωτικό θέμα της ίδιας της βιωσιμότητας των πρατηρίων μας που δυστυχώς βρίσκεται σε πολύ χαμηλά επίπεδα, κάτι που πηγάζει από την αύξηση των τιμών που με τη σειρά της φέρνει τη μείωση των πωλήσεων.

Ως πρατηριούχοι η έκπτωση που λαμβάνουμε είναι σταθερή, είτε ένα ευρώ είναι το λίτρο είτε ενάμιση ευρώ παίρνουμε γύρω στα 5 σεντ από τη μέση τιμή αγοράς που βγάζει το Υπουργείο κάθε εβδομάδα, αντιλαμβάνεστε λοιπόν ότι είναι πολύ δύσκολο για εμάς. 

Υπάρχουν όμως και διάφοροι άλλοι παράγοντες που μπαίνουν στο παιχνίδι και δυσκολεύουν την εργασία μας. Μεγάλο μειονέκτημα για παράδειγμα είναι η αυξητική χρήση της visa card που όπως γνωρίζετε κάποια στιγμή θα γίνει υποχρεωτική, βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. 

Οι περισσότεροι πελάτες πλέον και ειδικά οι γυναίκες χρησιμοποιούν visa card. 

Aν και διαφοροποιείται εν μέρει, το ποσοστό που παίρνει η κάθε τράπεζα είναι σημαντικό για εμάς. Στα πέντε σεντ το λίτρο, όταν η τιμή είναι ένα ευρώ, η κάρτα μας παίρνει περίπου σχεδόν ένα σεντ. Όταν η τιμή είναι ενάμιση ευρώ η βιζα παίρνει 1,35 δηλαδή σχεδόν το ένα τρίτο της προμήθειάς μας. Δεν έχουμε όμως επιλογή να μην παίρνουμε βίζα από τον πελάτη ζητάμε ωστόσο ως πρατηριούχοι ένα αντιστάθμισμα.

Άλλο μεγάλο θέμα φυσικά που μας επηρεάζει αρνητικά είναι η μείωση της δουλειάς των πρατηρίων που βρίσκονται κοντά στα κατεχόμενα.

Limassol Today - Dsc08262

Αδικείτε όμως τους απλούς καταναλωτές που προτιμούν την κατά πολύ φθηνότερη βενζίνη που βρίσκουν στα κατεχόμενα;

Κοιτάξτε, δεν είναι θέμα να αδικούμε.τους καταναλωτές. Είναι θέμα νομοθεσιών. Εμείς είμαστε νομοταγείς πολίτες που πληρώνουμε ένα σωρό φόρους στο κράτος και αυτή η κατάσταση είναι κάτι που προκαλεί σε εμάς αθέμιτο ανταγωνισμό.

Υπάρχει επιπλέον το λαθρεμπόριο που δυστυχώς δεν ελέγχεται από το τελωνείο. Όλα αυτά μας επηρεάζουν αρνητικά ως επιχειρήσεις. Είμαστε νομοταγείς πολίτες και πληρώνουμε φόρους στο κράτος ακριβώς όπως και όλοι οιι υπόλοιποι καταναλωτές. 

Η επιλογή των κατεχομένων κατ’ εμέ δεν είναι νόμιμη επιλογή.

Από τα κοσμοϊστορικά γεγονότα που ζούμε πώς αναμένετε να επηρεαστείτε;

Ως πρατηριούχοι ερχόμαστε σε πολύ δύσκολη θέση λόγω της σημαντικής αύξησης των τιμών. Για κάθε σεντ που ανεβάζει τις τιμές, βάζουμε το χέρι στην τσέπη για να διατηρήσουμε τα αποθέματά μας και τους μηνιαίους μας πελάτες, με λιγότερο κέρδος. Δυστυχώς αυτή είναι η κατάσταση για εμάς, και φυσικά δεν έχουμε καμία σχέση με το πώς θα διαμορφωθεί η τιμή. Ανά πάσα στιγμή περιμένουμε τις εταιρείες εισαγωγής να αλλάξουν τη χονδρική τιμή βάσει μιας φόρμουλας που χρησιμοποιούν για να βγάλουν κι αυτοί το ποσό.

Πόσες εταιρείες εισαγωγής έχουμε στην Κύπρο;

Εξ όσων γνωρίζω, οι μεγάλες εταιρείες είναι τέσσερις. Υπάρχουν και άλλες εταιρείες που  δραστηριοποιούνται στη λιανική πώληση αλλά για να είμαι ειλικρινής δεν γνωρίζω κατά πόσο εισάγουν τα καύσιμα ή απλά συνεργάζονται με τις άλλες εταιρείες. 

Τις προάλλες είχαμε μείωση στον φόρο κατανάλωσης στη βενζίνη και στο πετρέλαιο, σήμερα όμως λέγεται ότι αυτή η μείωση υπερκαλύφθηκε από την αύξηση στο πετρέλαιο μπρέντ. Ισχύει;

Πράγματι, παρά το ότι τις προάλλες είχαμε μια πολύ θετική και καλοδεχούμενη μείωση της τάξεως των 8, 3 σεντ στα καύσιμα κίνησης και 6,4 σεντ στο πετρέλαιο θέρμανσης δυστυχώς η επόμενη αύξηση των τιμών ήταν αναμενόμενη και τώρα λόγω της τιμής του πετρελαίου μπρεντ εκείνη η μείωση έχει υπερκαλυφθεί.

Limassol Today - Dsc08270

Για τα υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα ποια είναι η άποψή σας;

Το υβριδικό είναι διαφορετική κατάσταση από το ηλεκτρικό. Το ηλεκτρικό δεν χρησιμοποιεί καθόλου υγρά καύσιμα, το υβριδικό χρησιμοποιεί. Στην αγορά υπάρχουν ήδη πολλά υβριδικά αυτοκίνητα και η κατανάλωση είναι λιγότερη. Αυτή είναι μια φυσιολογική εξέλιξη.

Για το ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν έχω και πολύ καλή άποψη, θα μου πείτε ότι θα μειωθούν οι πωλήσεις των υγρών καυσίμων και γι’ αυτό δεν την έχω.

Πιστεύω όμως ότι στο τέλος της ημέρας δεν θα συμφέρει οικονομικά να έχεις ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, επειδή θέλεις μπαταρίες που είναι τεράστιο το κόστος ενώ τεράστιο είναι το κόστος και η αγορά του ίδιου του αυτοκινήτου. 

Δυστυχώς όμως είναι και αυτό μια αναπόφευκτη εξέλιξη που θα θεσμοθετηθεί λόγω των ρύπων.

Κάτι τελευταίο και σημαντικό που επιθυμείτε να πείτε ως πρατηριούχοι;

Το σημαντικό που θέλουμε να πούμε είναι ότι πρέπει να γνωρίζει το κοινό ότι εμείς ως πρατηριούχοι δυστυχώς ακολουθούμε την τιμολογιακή πολιτική των εταιρειών που πηγάζει από τα έξοδα, το κόστος τους, το κέρδος τους εάν είναι σε ποσοστό ή σε μια νέα φόρμουλά. Εμείς είμαστε ο τελευταίος τροχός της αμάξης που τελικά εισπράττουμε όλους τους φόρους.

Με τα σημερινά δεδομένα εμείς παίρνουμε το 3 τοις εκατό και το υπόλοιπο 97 τοις εκατό πάει σε διάφορους άλλους, είτε κόστος είτε εταιρείες είτε ΦΠΑ είτε άλλη φορολογία. Δυστυχώς, τα ακούμε όλα εμείς από τον κόσμο χωρίς να έχουμε μερίδιο ευθύνης. Ως πρατηριούχοι πρέπει να κινηθούμε το επόμενο διάστημα για να εξασφαλίσουμε την επιβίωση των επιχειρήσεων μας. Δυστυχώς απλώς ακολουθούμε τις εξελίξεις. Το επόμενο διάστημα προγραμματίζουμε συναντήσεις με την αρμόδια Υπουργό και τις εταιρείες για να βρούμε λύσεις για τη βιωσιμότητα των πρατηριούχων. 

Limassol Today - Dsc08256
Photo © Yvonne Zachariou

Μην το χάσεις

Journal

Δείτε επίσης