Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024

Εγγραφή στο Newsletter

Limassol Today - Asset 10
ΑΡΧΙΚΗΑΝΑΠΤΥΞΗΣτη μικροκινητικότητα το μέλλον της διακίνησης στην πόλη

Στη μικροκινητικότητα το μέλλον της διακίνησης στην πόλη

Την ανάγκη περιορισμού της χρήσης του αυτοκινήτου στον μέγιστο δυνατό βαθμό και την στροφή των πολιτών στην χρήση του ποδηλάτου και των σκούτερ, κάτι που μπορεί να γίνει κατορθωτό μέσα από την προώθηση πολιτικών και δράσεων από το κράτος και τις Αρχές Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ανέδειξε η τρίτη κατά σειρά συζήτηση «Λεμεσός 2040».

Θέμα της συζήτησης, με διοργανωτές τον ανεξάρτητο, μη κυβερνητικό, μη κερδοσκοπικό οργανισμό Oxygono και το ΤΕΠΑΚ, στην οποία, μεταξύ άλλων, μετείχαν με τοποθετήσεις και παρεμβάσεις τους ειδικοί σε θέματα βιώσιμης αστικής κινητικότητας και άλλοι αρμόδιοι φορείς, ήταν η «Μικροκινητικοτητα και οι πιο βιώσιμες μεταφορές».

Όπως τονίστηκε από την προϊστάμενη του Κλάδου Βιώσιμης Κινητικότητας, Ευρυδίκη Αναγιωτού, στόχος της όλης προσπάθειας είναι «η ηγεμονία του αυτοκινήτου να υποχωρήσει σταδιακά, να προωθήσουμε την οδική ασφάλεια και να ενθαρρύνουμε την χρήση του οδικού δικτύου για ποδηλάτες, πεζούς και άλλα οχήματα προσωπικής διακίνησης».

Αν και καταγράφεται ενθαρρυντική αύξηση στην μικροκινητικότητα, όπως επισήμανε η κ. Αναγιωτού, ωστόσο εξέφρασε τη θέση ότι υπάρχει ακόμα αρκετός δρόμος να καλυφθεί μέχρι να επιτευχθεί η αλλαγή στη διακίνηση. Θα πρέπει, όπως υπέδειξε  «να υπάρξει ορθή επεξεργασία του νομοσχεδίου, που να αφουγκράζεται τον σύγχρονο παλμό της εποχής, ώστε να μην δημιουργηθούν περαιτέρω δυσκολίες στην εφαρμογή του».

Σε δική του παρέμβαση, ο Υπουργός Μεταφορών, Γιάννης Καρούσος, ανέφερε ότι η μικροκινητικότητα αποτελεί μια νέα, καινοτόμο και σύγχρονη λύση αστικών μεταφορών, που στοχεύει στην παροχή εναλλακτικών επιλογών για μετακινήσεις στο περιβάλλον μιας πόλης σε μικρή απόσταση, στη μείωση της εξάρτησης από τα ιδιωτικά μηχανοκίνητα οχήματα και στην προώθηση της πολυτροπικότητας των διακινήσεων.

Ιδιαίτερα τα τελευταία δυο χρόνια, όπως είπε «λόγω και της πανδημίας, υπάρχει μια στροφή προς την μικροκινητικότητα, την ώρα που οι δημόσιες συγκοινωνίες έχουν δεχθεί πλήγμα», σημειώνοντας  ότι κατ’ επέκταση «είναι μια καλή ευκαιρία να προωθήσουμε περαιτέρω την μικροκινητικότητα, τα οφέλη της οποίας είναι πολλά, όπως η μείωση των ρύπων και η μείωση του κυκλοφοριακού προβλήματος».

Αναφερομένους στην έγκριση, από το Υπουργικό Συμβούλιο, της νομοθεσίας για τις συσκευές προσωπικής κινητικότητας (σκούτερ) και την προκήρυξη προσφορών για στέγαστρα-στάσεις λεωφορείων όπου θα υπάρχουν και ποδηλατοστάσια, ο Υπουργός ανακοίνωσε ότι σε συνεργασία με τις εταιρείες δημόσιων επιβατικών μεταφορών, επεξεργάζεται τρόπους συνδυασμού των δημόσιων μεταφορών με την μικροκινητικότητα, αφού όπως είπε, «εκεί όπου δεν υπάρχει δίκτυο λεωφορείου, θα μπορούν οι εταιρείες να διαθέσουν ηλεκτρικά ποδήλατα ή σκούτερ, τα οποία με την αγορά εισιτηρίου του λεωφορείου θα είναι διαθέσιμα για να μπορεί κάποιος να μεταβεί στη στάση του λεωφορείου».

Σε ότι αφορά τους ποδηλατοδρόμους, ο κ. Καρούσος εξέφρασε την εκτίμηση ότι «βρισκόμαστε σε καλή κατάσταση αλλά δεν έχουμε φτάσει το ιδεατό», επισημαίνοντας ότι οι όποιοι  σχεδιασμοί δρόμων θα προβλέπουν πλέον και την ταυτόχρονη κατασκευή ποδηλατόδρομων.

Limassol Today - 7i3a8173

Ποδήλατα και σκούτερ ο κανόνας. και τα αυτοκίνητα η εξαίρεση

Υποδεικνύοντας ότι μικροκινητικότητα αποτελεί τον ευκολότερο, τον οικονομικότερο και φιλικότερο προς το περιβάλλον τρόπο μετακίνησης σε μια πόλη που είναι γεμάτη αυτοκίνητα, η Βουλευτής Φωτεινή Τσιρίδου, εκπροσωπώντας στην συζήτηση την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, τόνισε ότι «στις σύγχρονες πόλεις τα ελαφρά οχήματα, δηλαδή τα ποδήλατα και τα σκούτερ, πρέπει είναι ο κανόνας και τα αυτοκίνητα η εξαίρεση». Διαβεβαίωσε, δε, ότι η Επιτροπή παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις και ασκεί πιέσεις εκεί και όπου μπορεί για προώθηση και στήριξη των βιώσιμων μεταφορών.

Την εκτίμηση ότι θα υπάρχει μια νέα εποχή για την βιώσιμη αστική κινητικότητα και την μικροκινητικότητα στον τόπο μας, νωρίτερα από το 2040, εξέφρασε ο επικεφαλής του Εργαστηρίου Μηχανικής Μεταφορών και Επίκουρος Καθηγητής-CEE, του Πανεπιστημίου Κύπρου, Λούκας Δημητρίου, επισημαίνοντας ότι, αν και υπάρχουν πολλά που πρέπει να γίνουν, μέσα από συνέργειες, ωστόσο είναι ενθαρρυντικά τα μηνύματα που λαμβάνονται, ειδικά από νέους ανθρώπους, σε ότι αφορά την χρήση των νέων μορφών διακίνησης.

Για την ανάγκη στήριξη των Τοπικών Αρχών οι οποίες, σύμφωνα με το νομοσχέδιο που προωθείται, θα έχουν την αρμοδιότητα για τις συσκευές προσωπικής κινητικότητας, έκανε λόγο στην δική του παρέμβαση ο Δήμαρχος Λεμεσού, Νίκος Νικολαΐδης, υποδεικνύοντα ότι θα πρέπει να εξεταστεί σοβαρά η δυνατότητα των Δήμων να αναλάβουν άμεσα μια τέτοια ευθύνη. Πρότεινε, δε,  να υπάρχει εντονότερη εμπλοκή της Αστυνομίας στον έλεγχο, μέχρι τη δημιουργία δημοτικής αστυνομίας, επισημαίνοντας και την ανάγκη  τεχνικής υποστήριξης από αρμόδια κυβερνητικά τμήματα, μέχρι να αποκτηθεί η κατάλληλη τεχνογνωσία στους Δήμους.

Την εκτίμηση ότι θα υπάρχει μια νέα εποχή για την βιώσιμη αστική κινητικότητα και την μικροκινητικότητα στον τόπο μας, νωρίτερα από το 2040, εξέφρασε ο επικεφαλής του Εργαστηρίου Μηχανικής Μεταφορών και Επίκουρος Καθηγητής-CEE, του Πανεπιστημίου Κύπρου, Λούκας Δημητρίου. Όπως είπε, αν και υπάρχουν πολλά που πρέπει – μέσα από συνέργειες – να γίνουν, είναι ενθαρρυντικά τα μηνύματα που λαμβάνονται, ειδικά από νέους ανθρώπους, ως προς τη χρήση των νέων μορφών διακίνησης.

Σε δική της τοποθέτηση, η Δήμαρχος Ποδηλάτου Λευκωσίας, Μαρίνα Κυριάκου, η οποία είναι μέλος ενός διεθνούς δικτύου προώθησης του ποδηλάτου ως μεταφορικού μέσου, αναφέρθηκε στα οφέλη της χρήσης του ποδηλάτου αλλά και στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι χρήστες του, όπως οι κίνδυνοι για την ασφάλεια και οι αδυναμίες του οδικού δικτύου, εκφράζοντας την εκτίμηση ότι δεν πρέπει να υπάρχει μόνο μια τεχνοκρατική προσέγγιση στο νομοθετικό πλαίσιο, που να αφήνει πίσω την ανθρώπινη και κοινωνική πτυχή της κινητικότητας, γιατί, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε «θα καταλήξουμε σε σχεδιασμούς μη φιλικούς προς τους χρήστες».

Χρήστος Χαραλάμπους

Powered by petoussis

Μην το χάσεις

Journal

Δείτε επίσης