Σάββατο, 27 Απριλίου, 2024

Εγγραφή στο Newsletter

Limassol Today - Asset 10
ΑΡΧΙΚΗΑΝΑΠΤΥΞΗΚαι τώρα θα κάνουμε East Med;

Και τώρα θα κάνουμε East Med;

Παρά τις εξελίξεις, δεν θα προβεί σε νέες εκτιμήσεις για τον αγωγό το Υπουργείο Ενέργειας, αναμένοντας τις μελέτες βιωσιμότητας

Γράφει ο Άγγελος Αγγελοδήμου

Προσηλωμένη στις μελέτες βιωσιμότητας και στα αποτελέσματα που θα εξαχθούν παραμένει η Κυβέρνηση όσον αφορά στον αγωγό East Med. Παρόλο που τις τελευταίες μέρες ακούγονται απόψεις, σύμφωνα με τις οποίες, μετά την ρωσο-ουκρανική κρίση ο East Med θα μπορούσε να καταστεί πιο ελκυστικός ως εναλλακτική λύση για τη μεταφορά φυσικού αερίου στην Ευρώπη, εντούτοις η Κυβέρνηση δεν θα επιθυμούσε στο παρόν στάδιο να προβεί σε εκτιμήσεις, οι οποίες ενδεχομένως να διαψευστούν από τις μελέτες βιωσιμότητας που βρίσκονται σε εξέλιξη.

Αναλυτικότερα, το θέμα με τη δημιουργία, αλλά και τη βιωσιμότητα του East Med επανήλθε στην επικαιρότητα μετά και τις επιθέσεις της Ρωσίας στην Ουκρανία που προκαλούν μια νέα ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη αλλά και γενικότερα στον κόσμο, με αποτέλεσμα την ώθηση των τιμών πετρελαίου και φυσικού αερίου προς τα πάνω. Ο CEO της Chevron, Michael Wirth, σημείωσε χαρακτηριστικά ότι ο αγωγός East Med θα μπορούσε να μεταφέρει φυσικό αέριο από το Ισραήλ προς τους Ευρωπαίους καταναλωτές.

Σύμφωνα εξάλλου και με την Jerusalem Post, η βιωσιμότητα του αγωγού θα μπορούσε να επανεξεταστεί, εν μέσω ανησυχιών για μια νέα ενεργειακή κρίση λόγω του ουκρανικού. Τη στιγμή μάλιστα που το Brent ξεπέρασε τα 130 δολάρια το βαρέλι, έχοντας σημειώσει άνοδο στη τιμή του πάνω από 30% από τα μέσα Φεβρουαρίου και ενώ ταυτόχρονα έχουμε και εκτόξευση της τιμής και για το φυσικό αέριο.

Ωστόσο η Κυβέρνηση και συγκεκριμένα το Υπουργείο Εμπορίου, παρά τα νέα δεδομένα, δεν θα επιθυμούσε να προβεί σε οποιεσδήποτε εκτιμήσεις αυτή την περίοδο, υπό τον κίνδυνο να διαψευστεί από τις μελέτες βιωσιμότητας. Σε προ ημερών δηλώσεις της για το συγκεκριμένο θέμα, η αρμόδια υπουργός Ενέργειας Νατάσα Πηλείδου χαρακτήρισε τη δημιουργία του αγωγού ένα περίπλοκο έργο, τόσο οικονομικά όσο και τεχνικά, που για να είναι βιώσιμο θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι υπάρχουν οι απαιτούμενες ποσότητες φυσικού αερίου στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου. 

Η κ. Πηλείδου σημείωσε ότι οι μελέτες αναμένεται ότι θα ολοκληρωθούν στα τέλη του 2022 και τότε θα ξεκαθαρίσει κατά πόσο το έργο είναι βιώσιμο και, ως εκ τούτου, κατά πόσο μπορεί να προχωρήσει και να υλοποιηθεί ή όχι. Η υπουργός Ενέργειας δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στο ρόλο της ΕΕ στο συγκεκριμένο θέμα, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά ότι μέχρι σήμερα το έργο έχει λάβει χρηματοδότηση €36,5 εκατ. για τη διενέργεια των τεχνοοικονομικών μελετών που απαιτούνται για να διαφανεί κατά πόσο είναι εφικτό και οικονομικά βιώσιμο. 

Ο αγωγός προκάλεσε το ενδιαφέρον της ΕΕ δεδομένου ότι συμβάλλει στην πολιτική της για απεξάρτηση της ενεργειακής της ασφάλειας από συγκεκριμένες χώρες, δίνοντας έτσι μια εναλλακτική λύση για εφοδιασμό με φυσικό αέριο.

Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα σε δηλώσεις για τον East Med είχε προβεί και ο υπουργός Εξωτερικών Ιωάννης Κασουλίδης, οι οποίες μάλιστα είχαν προκαλέσει και ποικίλα σχόλια. Συγκεκριμένα, ο κ. Κασουλίδης είπε ότι ο ίδιος έβλεπε πάντοτε τον East Med, ως εργαλείο δημιουργίας προβλημάτων, ειδικότερα όσον αφορά τις προσπάθειες επίλυσης του Κυπριακού. Σημείωσε ότι υπάρχουν άλλες επιλογές αξιοποίησης του φυσικού αερίου. Έφερε ως παράδειγμα το ενδεχόμενο δημιουργίας μικρών αγωγών, αλλά και πώλησης του φυσικού αερίου μέσω πετρελαιοφόρων που θα κινούνται σε όλες της περιοχές της γης.

Powered by petoussis

ΠηγήBrief

Μην το χάσεις

Journal

Δείτε επίσης