Σάββατο, 26 Νοεμβρίου, 2022

Εγγραφή στο Newsletter

Limassol Today - Asset 10
ΑΡΧΙΚΗΕΙΔΗΣΕΙΣΚΥΠΡΟΣΔυο μέτρα και δυο σταθμά για δημόσια και ιδιωτικά νηπιαγωγεία και προδημοτικές

Δυο μέτρα και δυο σταθμά για δημόσια και ιδιωτικά νηπιαγωγεία και προδημοτικές

Ανακοίνωση Συνδέσμου Ιδιωτικής Προσχολικής Εκπαίδευσης Κύπρου (ΣΙΠΕΚ) για την Επέκταση της Προδημοτικής Εκπαίδευσης

Με αφορμή τις ανακοινώσεις και τοποθετήσεις διαφόρων οργανώσεων και δη των ΟΕΛΜΕΚ, ΠΟΕΔ και ΟΛΤΕΚ αναφορικά με την επέκταση της υποχρεωτικής προδημοτικής εκπαίδευσης από την ηλικία των 4 ετών και την έντονη διαφωνία τους για την εκπόνηση σχετικού Σχεδίου Επιδότησης μέρους των διδάκτρων των παιδιών που φοιτούν σε ιδιωτικά νηπιαγωγεία που προέρχεται από Ευρωπαϊκά κονδύλια, ο Σύνδεσμος Ιδιωτικής Προσχολικής Εκπαίδευσης Κύπρου (ΣΙΠΕΚ) οφείλει να αναφέρει τα εξής:

  1. Η ιδιωτική προσχολική εκπαίδευση στην Κύπρο ξεκίνησε επίσημα το 1976 σε μια ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο, μόλις 2 χρόνια μετά τα τραγικά γεγονότα του 1974. Η συνεισφορά των ιδιωτικών βρεφοκομικών, παιδοκομικών σταθμών και νηπιαγωγείων στην προσχολική εκπαίδευση ήταν μεγάλης σημασίας αφού η δημόσια προσχολική εκπαίδευση στην Κύπρο ήταν κυριολεκτικά ανύπαρκτη.
  2. Θα πρέπει επιτέλους να γίνει αποδεκτό ότι στην Κύπρο, όπως σε όλα τα ανεπτυγμένα και δημοκρατικά κράτη, η προσχολική εκπαίδευση προσφέρεται από δημόσιους αλλά και από ιδιωτικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία που θα πρέπει να λειτουργούν επί ίσοις όροις.
  3. Οι ιδιωτικοί σταθμοί και νηπιαγωγεία προσφέρουν υψηλής ποιότητας υπηρεσίες καθώς και διευρυμένο ωράριο λειτουργίας, ειδικά στις περιόδους των διακοπών. Οι υπηρεσίες των ιδιωτικών σταθμών και νηπιαγωγείων διευρύνονται και προσαρμόζονται ανάλογα με τις ανάγκες πρωτίστως των παιδιών που φοιτούν σε αυτά αλλά και των γονέων τους, προκειμένου να ενισχυθεί η συμφιλίωση επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής και να καταστεί δυνατή η επανένταξη, ειδικά των μητέρων, στην αγορά εργασίας. Προς αυτό τον σκοπό προσφέρονται υπηρεσίες σίτισης, μεταφοράς, απογευματινής φροντίδας και εκπαίδευσης, και προαιρετικές δραστηριότητες εκμάθησης Αγγλικών, γυμναστικής, μουσικοχορευτικών μαθημάτων, λογοθεραπείας και πλειάδας άλλων προγραμμάτων που αποσκοπούν στην σωστή και ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών.
  4. Οι αυξημένες ανάγκες για απογευματινή φροντίδα και φοίτηση των παιδιών και η ιδιαίτερα αυξημένη ανάγκη για φροντίδα και φοίτηση των παιδιών κατά τους μήνες του καλοκαιριού, περίοδο κατά την οποία η συντριπτική πλειοψηφία των δημοσίων σταθμών και νηπιαγωγείων δεν προσφέρει τις υπηρεσίες του, σε συνδυασμό με την πλήρη ικανοποίηση των γονέων από την υψηλής ποιότητας υπηρεσιών που προσφέρονται από τους ιδιωτικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία, έχει ως αποτέλεσμα την προτίμηση των γονέων όπως τα παιδιά τους φοιτούν σε ιδιωτικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία.  
  5. Η ίδρυση και λειτουργία των ιδιωτικών σταθμών και νηπιαγωγείων διέπεται από ένα ιδιαιτέρα αυστηρό και απαιτητικό νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο από το οποίο τα δημόσια νηπιαγωγεία εξαιρούνται. Επιγραμματικά, οι ιδιωτικοί σταθμοί και νηπιαγωγεία επιθεωρούνται από τις Υπηρεσίες Κοινωνικής Ευημερίας και το Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας του Υπουργείου Εργασίας, από το Υπουργείο Παιδείας, από τις Υγειονομικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Υγείας, από την Πολεοδομία του Υπουργείου Εσωτερικών, από το Τμήμα Δημοσίων Έργων και τις Ηλεκτρομηχανολογικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, από την Πυροσβεστική Υπηρεσία Κύπρου και ελέγχονται κυριολεκτικά για κάθε πτυχή της λειτουργίας τους, περιλαμβανομένης  της ασφάλειας των εγκαταστάσεων, την υγιεινή, την φροντίδα των παιδιών, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, κλπ. 
  6. Σημειώνεται ότι μεγάλη μερίδα του προσωπικού που εργάζεται σε δημόσια νηπιαγωγεία συμπληρώνει την πρακτική εξάσκηση του κατά την περίοδο φοίτησης του σε ιδιωτικά νηπιαγωγεία, περίοδο κατά την οποία λαμβάνουν πρακτική καθοδήγηση και κατάρτιση.
  7. Οι δημόσιοι σταθμοί και νηπιαγωγεία λαμβάνουν την πλήρη επιδότηση του ιδιαίτερα υψηλού κόστους λειτουργίας τους από την Πολιτεία, που προέρχεται από τους φορολογούμενους πολίτες είτε αυτοί αξιοποιούν την δημόσια προσχολική εκπαίδευση είτε όχι. Παρά το γεγονός ότι οι γονείς δεν καταβάλλουν δίδακτρα για την φοίτηση των παιδιών τους σε δημόσιους σταθμούς και νηπιαγωγεία, το υψηλό κόστος λειτουργίας τους το επωμίζονται όλοι οι φορολογούμενοι πολίτες στο σύνολο τους.
  8. Η τυχόν δημιουργία επιπρόσθετων δημόσιων νηπιαγωγείων ή η μετατροπή των κοινοτικών νηπιαγωγείων σε δημόσια, όπως αξιώνουν οι Οργανώσεις ΟΕΛΜΕΚ, ΠΟΕΔ και ΟΛΤΕΚ , θα συνεπάγει και τεράστιο κόστος το οποίο θα κληθούν να καταβάλουν οι φορολογούμενοι πολίτες, ενώ θα είναι αμφίβολο εάν μια τέτοια εξέλιξη θα εξυπηρετούσε τις αυξανόμενες ανάγκες των γονέων, λαμβάνοντας υπόψη τους περιορισμούς στο ωράριο λειτουργίας και υπηρεσίες που προφέρουν τα δημόσια νηπιαγωγεία.
  9. Διευκρινίζεται ότι οι γονείς που επιλέγουν όπως φοιτήσουν τα παιδιά τους σε ιδιωτικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία πέραν της φορολογίας που πληρώνουν, καταβάλλουν επιπρόσθετα και τα δίδακτρα για την φροντίδα και φοίτηση των παιδιών τους στον ιδιωτικό σταθμό και νηπιαγωγείο, αναλόγως των υπηρεσιών που έχουν ανάγκη και επιλέγουν να τους παρέχονται. Η επιλογή των γονέων για φοίτηση των παιδιών τους σε ιδιωτικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι οι γονείς είναι εύποροι.
  10. Το πρόγραμμα επιδότησης που εκπονήθηκε για την στήριξη των γονέων που επιλέγουν να φοιτήσουν τα παιδιά τους σε ιδιωτικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία αξιοποιεί Ευρωπαϊκά κονδύλια, ενώ η επιδότηση πραγματοποιείται βάσει εισοδηματικών κριτηρίων.  Με στοχευμένη προσέγγιση, η Πολιτεία εξοικονομεί εκατομμύρια ευρώ τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν σε άλλους τομείς, προς όφελος του συνόλου της κοινωνίας μας
  11. Η πλήρης αξιοποίηση του Σχεδίου Επιδότησης από τους γονείς των οποίων τα παιδιά φοιτούν σε ιδιωτικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία από την πρώτη ημέρα εφαρμογής του, σε μια ιδιαίτερα δύσκολη χρονική περίοδο, επιβεβαιώνει την ορθότητα της απόφασης αυτής.
  12. Η έντονη αντίδραση των Οργανώσεων ΟΕΛΜΕΚ, ΠΟΕΔ και ΟΛΤΕΚ για την ελάχιστη στήριξη προς τους γονείς των οποίων τα παιδιά φοιτούν σε ιδιωτικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία είναι κατά την ταπεινή μας άποψη λανθασμένη, όταν θα έπρεπε να τους απασχολεί πως μπορούν να διευρύνουν και να αναβαθμίσουν την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών των δημόσιων νηπιαγωγείων. Είναι για παράδειγμα πρόθυμοι να επεκτείνουν την λειτουργία τους καθημερινώς κατά τα απογεύματα αλλά και κατά την διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών ή εκεί θα επικρατήσουν τα συνδικαλιστικά τους συμφέροντα;
  13. Η προσχολική εκπαίδευση αποτελεί την σημαντικότερη ίσως βαθμίδα της εκπαίδευσης, αφού σύμφωνα με την σύγχρονη θεωρία της Παιδαγωγικής, τα πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού έχουν ζωτική σημασία για την σωματική, διανοητική και κοινωνική του ανάπτυξη και καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την σχολική επιτυχία αλλά και την πορεία της ζωής κάθε παιδιού.
  14. Βασική αρχή για την προσχολική εκπαίδευση αποτελεί η ικανοποίηση των συναισθηματικών, γνωστικών και κοινωνικών αναγκών του παιδιού, η απόκτηση δεξιοτήτων και η προαγωγή της δημιουργικότητας του, ώστε να αντιμετωπίζεται ως μια πολύπλευρη προσωπικότητα, που δε χρήζει μόνο γνωστικής καλλιέργειας, αλλά έχει και συναισθήματα και κοινωνικές ανάγκες, που πρέπει να ικανοποιηθούν, προκειμένου να επιτευχθεί η ολόπλευρη (σωματική, συναισθηματική, νοητική, αισθητική, ηθική, κοινωνική) ανάπτυξη του.
  15. Συνεπώς, αποτελεί καθήκον όλων των οργανωμένων συνόλων, δημόσιου και ιδιωτικού τομέα να συμβάλουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στην συνεχή ανάπτυξη και αναβάθμιση της προσχολικής εκπαίδευσης για την διαμόρφωση συνειδητοποιημένων, καλλιεργημένων και μορφωμένων πολιτών, που αποτελεί και τον θεμελιώδη στόχο κάθε παιδαγωγικού συστήματος και κάθε σύγχρονης κοινωνίας.
  16. Το αγαθό της Παιδείας είναι ένα και δεν διαχωρίζεται σε δημόσιο και ιδιωτικό.

Μην το χάσεις

Journal

Δείτε επίσης