H Ευρώπη θα μπορούσε να βρεθεί αντιμέτωπη με έλλειμμα 30 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων (ΔΚΜ) φυσικού αερίου κατά την κρίσιμη περίοδο του καλοκαιριού του 2023, όταν θα γεμίσει εκ νέου τα αποθέματά της για τον χειμώνα του 2023-24, τονίζει η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας (ΙΑΕ), καλώντας τις κυβερνήσεις σε επείγουσα δράση για μείωση της κατανάλωσης αερίου, εν μέσω της παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης.
Σε νέα έκθεσή της, η ΙΕΑ καταδεικνύει ότι οι αποθήκες φυσικού αερίου στην ΕΕ είναι πλέον στο 95%, κατά 5% ψηλότερα από το μέσο όρο πενταετίας, τονίζοντας ωστόσο ότι το περιθώριο που παρέχεται από τα σημερινά ψηλότερα επίπεδα, καθώς και από την πρόσφατη υποχώρηση των τιμών αερίου και τις ασυνήθιστα ήπιες θερμοκρασίες, δεν θα πρέπει να οδηγήσουν σε υπερβολικά αισιόδοξα συμπεράσματα για το μέλλον.
Σύμφωνα με την ΙΕΑ, η διαδικασία της αναπλήρωσης των αποθηκών αερίου της ΕΕ φέτος επωφελήθηκε από μερικούς βασικούς παράγοντες, που ενδεχομένως να μην επαναληφθούν το 2023. Μεταξύ άλλων επισημαίνεται ότι οι προμήθειες του ρωσικού αερίου μέσω αγωγών, παρά την έντονη μείωση φέτος, ήταν κοντά στα κανονικά επίπεδα για το μεγαλύτερο μέρος του πρώτου μισού του έτους.
Όπως αναφέρεται, η συνολική παραγωγή ρωσικού φυσικού αερίου φέτος θα κυμανθεί στα 60 ΔΚΜ, αλλά είναι εξαιρετικά απίθανο ότι θα επαναληφθούν αυτές οι ποσότητες και το 2023, ενώ αντίθετα μπορεί να διακοπούν εντελώς.
Επιπλέον, οι μειωμένες εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από την Κίνα κατά τους πρώτους δέκα μήνες του έτους ήταν το κλειδί που διοχέτευσε μεγαλύτερες ποσότητες στην Ευρώπη, αντισταθμίζοντας την μείωση της προμήθειας ρωσικού φυσικού αερίου.
Αν οι εισαγωγές LNG από την Κίνα επιστρέψουν στα επίπεδα του 2021, αυτό θα απορροφήσει πέραν του 85% της αναμενόμενης αύξησης της παγκόσμιας παραγωγής LNG, σημειώνει η ΙΕΑ, προσθέτοντας ότι η παγκόσμια παραγωγή εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά μόνο 20 ΔΚΜ το 2023, με το ένα τρίτο να προέρχεται από τις ΗΠΑ.
Σύμφωνα με την ΙΕΑ, σε περίπτωση πλήρους διακοπής της παροχής ρωσικού φυσικού αερίου μέσω αγωγών προς την ΕΕ και της ανάκαμψης των εισαγωγών LNG από την Κίνα στα επίπεδα του 2021, η Ευρώπη θα μπορούσε να αντιμετωπίσει ένα κενό μεταξύ ζήτησης και προμήθειας περίπου 30 ΔΣΜ κατά την περίοδο της αναπλήρωσης των αποθεμάτων της το καλοκαίρι του 2023.