Γράφει η Βάγια Μαντζάρογλου
TikTok couture: Οι τάσεις της μόδας που γεννιούνται μέσα από την πλατφόρμα, η ταχύτητα με την οποία εμφανίζονται και εξαφανίζονται.
Παλιά οι νέες τάσεις γεννιόνταν στα ατελιέ των σχεδιαστών, στις πασαρέλες και στα περιοδικά, ενώ τον τόνο έδιναν και οι δρόμοι. Τώρα το cool γεννιέται στα social media και για την Gen Z μόνο στο TikTok. Παλιά είχαμε τέσσερα πέντε κυρίαρχα trends ανά σεζόν, πλέον δεν προλαβαίνουμε να σημειώνουμε νέες λέξεις, να εμπλουτίζουμε το fashion λεξικό μας και να κυνηγάμε λαχανιασμένοι το τρέχον στιλ που φέρει συνήθως την κατάληξη -core. Τέλος, τα παλιά τα χρόνια οι μόδες επανέρχονταν μετά από δύο περίπου δεκαετίες. Σήμερα ανά πενταετία, άντε δεκαετία. Γιατί συμβαίνουν όλα αυτά; Γιατί οι νέοι δεν κρατιούνται να δημιουργήσουν το νέο viral!
Balletcore, royalcore, regencycore, indie sleaze, 2014 soft grunge, twee, Russian bimbocore, avant apocalypse, dystopiacore, new Space Age, clowncore, hyper Gen Z, μπαλακλάβες, φορέματα πάνω από παντελόνια, αναζωπύρωση της αισθητικής Missoni-Pucci, αναβίωση του mod στιλ, joycraft, γάντια και φτερά κατευθείαν από την όπερα είναι μερικές από τις τάσεις που κυριαρχούν αυτή τη στιγμή στα βίντεο και τις «πασαρέλες» του TikTok.
Τα πιτσιρίκια μέσω της πλατφόρμας απέκτησαν φωνή και βήμα, και αποφάσισαν να το παίξουν Αν Γουίντορ της γενιάς τους. Σε μορφή δημόσιας περφόρμανς κάνουν ό,τι τους κατεβαίνει στο κεφάλι. Πουλώντας την αναμενόμενη για την ηλικία τους ειδημοσύνη, αυτοσχεδιάζουν, πειραματίζονται στιλιστικά και φορούν ό,τι υπάρχει στην ντουλάπα τη δική τους, της αδελφής της και της μαμάς τους. Και αυτό το ονομάζουν νέα κομψότητα και τάση. Την ίδια στιγμή ενήλικες επαγγελματίες της μόδας παρατηρούν τα trends, συνδυάζουν τις αισθητικές ενδείξεις, εμπνέονται από τις υποκουλτούρες και διαμορφώνουν το μέλλον της ραπτικής.
Η TikTok couture είναι η φυσική εξέλιξη αυτού που ξεκίνησε πριν μερικά χρόνια με το instagram. Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 2010 οι αναρτήσεις των influencers επηρέαζαν την αγορά, έδιναν γραμμή για το πώς οι καθημερινοί άνθρωποι πρέπει να ντύνονται, να χτενίζονται, να μακιγιάρονται, να βάφουν τα μαλλιά τους, τι προϊόντα να αγοράζουν ή σε ποιες πλαστικές εγχειρήσεις να προχωρήσουν. Το ίδιο γίνεται σήμερα με το TikTok με επίκεντρο νεότερες ηλικίες.
Ωστόσο υπάρχει μια ουσιώδης διαφορά, στην οποία οφείλεται και ο πληθωρισμός του trending: Αν στο instagram επέλεγες ποιους θα ακολουθείς ανάλογα με τη συμβατότητα του γούστου σου, στο TikTok το δικαίωμα της επιλογής σχεδόν καταργείται. Μέσω ενός «σατανικού» αλγόριθμου και της «παγίδας» του For You, δεν βλέπεις αυτούς με τους οποίους ταιριάζεις αλλά τις προτάσεις όσων επιλέγει η πλατφόρμα να δεις. Αν το TikTok νιώσει ότι ενδιαφέρεσαι για τη μόδα, θα σε μπουκώσει με μοδάτα βίντεο αγνώστων που κάνουν, ή, καλύτερα, φοράνε, το κοντό τους και το μακρύ τους. Κι αν είσαι σε ηλικία που ψάχνεσαι και δεν έχεις αποκρυσταλλώσει απόψεις και ταυτότητα, κάθε βίντεο μπορεί να γίνει η στιλιστική σου έμπνευση.