Σάββατο, 27 Απριλίου, 2024

Εγγραφή στο Newsletter

Limassol Today - Asset 10
ΑΡΧΙΚΗΛΕΜΕΣΟΣIDENTITYΑλλαγές στο παραλιακό μέτωπο της Λεμεσού

Αλλαγές στο παραλιακό μέτωπο της Λεμεσού

Πύργοι 30 ορόφων στην Ακταία οδό

Άναψε πράσινο φως το Τμ. Περιβάλλοντος για το σχέδιο Κέντρου της Λεμεσού

Γράφει Δημήτρης Στρατής

Ανοίγει ο δρόμος για σημαντικά έργα και αλλαγές στις πολεοδομικές ζώνες στο κέντρο της Λεμεσού μετά την θετική γνωμοδότηση της αρμόδιας Περιβαλλοντικής Αρχής για το Σχέδιο Κέντρου της πόλης.

Όπως γράψαμε σε προηγούμενο δημοσίευμα μας η γνωμάτευση του Τμήματος Περιβάλλοντος αναμενόταν να ολοκληρωθεί σύντομα, ωστόσο εκκρεμεί ιεραρχική διαδικασία επανεξέτασης του Σχεδίου στο Πολεοδομικό Συμβούλιο προκειμένου να προχωρήσει η δημοσίευση του. 

Μεταξύ άλλων το Σχέδιο Κέντρου της Λεμεσού, στοχεύει στην ανάπτυξη νέων εμπορικών δραστηριοτήτων, στην πληθυσμιακή ενδυνάμωση και αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και επισκεπτών της πόλης αφού προτείνονται πολεοδομικά κίνητρα για ανέγερση νέων κτηρίων, επαναχρησιμοποίηση υφιστάμενων κατοικιών και αντικατάσταση παλαιών οικιστικών κτιρίων.

Προτείνονται ακόμα, οριζόντια πολεοδομικά κίνητρα τα οποία καλύπτουν την αποκατάσταση κτιρίων αρχιτεκτονικού, αρχαιολογικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος, ενώ ειδική αναφορά γίνεται και στην ανάδειξη των διατηρητέων βιομηχανικών κτιρίων.

Ταυτόχρονα εισάγονται σημαντικοί περιβαλλοντικοί όροι, ανάμεσα στους οποίους δεσπόζει η υποχρέωση για εφαρμογή του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.

Νέοι πύργοι

Στην περιοχή που καλύπτει το κέντρο της Λεμεσού, έχουν ήδη δοθεί όπως πληροφορηθήκαμε άδειες για έξι έργα τα οποία περιλαμβάνουν 15 πολυώροφα κτήρια κάποια από τα οποία φτάνουν μέχρι και τους 43 ορόφους.  Ειδικότερα στην περιοχή μεταξύ του Παλιού και Νέου Λιμανιού (Ακταία οδός) παραχωρείται με βάση το Σχέδιο δικαίωμα ανέγερσης μέχρι και 30 ορόφων (ύψος 120μ.).

Το νέο Σχέδιο Κέντρου εκτείνεται σε περιοχή που ανέρχεται σε περίπου σε 4 km, ενώ το μήκος του παραλιακού μετώπου που εφάπτεται στην ακτογραμμή ανέρχεται περίπου σε 4,5 km.

Σύμφωνα με την γνωμάτευση του Τμ. Περιβάλλοντος η περιοχή μελέτης διακρίνεται στα δύο διακριτά τμήματα:

  • Το συμπαγές λειτουργικό κέντρο του αστικού συγκροτήματος, όπου συγκεντρώνεται μεγάλο ποσοστό των υπηρεσιών/διευκολύνσεων διαφόρων κατηγοριών (γραφειακών, εμπορικών, εκπαιδευτικών και άλλων)
  • Την περιοχή που περιλαμβάνεται μεταξύ της Λεωφόρου Ρούσβελτ στα βόρεια, τη Μαρίνα και το Παλιό Λιμάνι στα ανατολικά και το Νέο Λιμάνι στα δυτικά, δηλαδή την περιοχή όπου παλαιότερα χωροθετούνταν οι μεγαλύτερες οινοβιομηχανίες της Κύπρου. Το τμήμα αυτό καλύπτει περίπου το 30% της συνολικής έκτασης της περιοχής μελέτης.

Η αναθεώρηση του Σχεδίου κρίθηκε επιβεβλημένη, αφού στην περιοχή υλοποιήθηκαν και προγραμματίστηκαν σημαντικά έργα, με αναμενόμενες επιπτώσεις στη δυναμική του περιβάλλοντος και του επενδυτικού ενδιαφέροντος, καθώς επίσης συσσωρεύτηκαν προβλήματα στην (πρώην) μικτή βιομηχανική περιοχή μεταξύ Παλιού και Νέου Λιμανιού.

Μέσα από το σχέδιο περιοχής καθορίζονται έξι Ειδικές Περιοχές Ανάπτυξης:
  • Το παραλιακό μέτωπο
  • Η περιοχή του κυκλοφοριακού κόμβου Αγίου Νικολάου
  • Οδοί Γλάδστωνος και Γρίβα Διγενή εντός της Κεντρικής Εμπορικής Περιοχής (ΚΕΠ) και τμήματα των οδών Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ’, 28ης Οκτωβρίου, Αρχιεπισκόπου Λεοντίου και Θεσσαλονίκης.
  • Περιοχή ειδικών χρήσεων
  • Η περιοχή μεταξύ παλιού και νέου λιμανιού
  • Περιοχή της μαρίνας Λεμεσού

Αυξημένος συντελεστής

Στο νέο Σχέδιο Περιοχής Κέντρου Λεμεσού τυγχάνουν εφαρμογής διάφορες μελέτες όπως το «Σχέδιο Παροχής Πολεοδομικών Κινήτρων για Σκοπούς Ανάκαμψης της Αναπτυξιακής Δραστηριότητας στην Κύπρο» (2013-2021), μέσω του οποίου είναι δυνατή η υπό προϋποθέσεις παραχώρηση αύξησης στο συντελεστή δόμησης, που κυμαίνεται από 0,20:1 έως και 0,30:1.

Μια σημαντική διαφοροποίηση του Σχεδίου Περιοχής Κέντρου Λεμεσού είναι ο καθορισμός Ανώτατων Συντελεστών Ανάπτυξης (συντελεστής δόμησης, αριθμός ορόφων, επιτρεπόμενο ύψος) για το σύνολο της περιοχής. Όπως αναφέρεται στην γνωμοδότηση του Τμ. Περιβάλλοντος, με βάση την νέα πολεοδομική προσέγγιση και τον καθορισμό μέγιστων συντελεστών δόμησης διασφαλίζεται ότι δεν θα ξεπερνούνται οι ανώτατοι συντελεστές ανάπτυξης, ανεξάρτητα ποια πολεοδομικά κίνητρα που θα χρησιμοποιηθούν. Ο καθορισμός των συγκεκριμένων πολεοδομικών συντελεστών ανάπτυξης κρίθηκε ως το μοναδικό κίνητρο για την ενθάρρυνση των ιδιοκτητών να προχωρήσουν στην κατεδάφιση και ανέγερση νέων κτιρίων με μέγιστο ποσοστό κάλυψης 50% σε σύγκριση με 70% που ισχύουν σήμερα.

Συγκεκριμένα, ο ανώτατος αριθμός ορόφων είναι:

• στην Περιοχή του κυκλοφοριακού κόμβου Αγ. Νικολάου (επί της Λεωφ. Μακαρίου Γ’) αυξάνεται σε 13 ορόφους (επιτρεπόμενο ύψος 60μ.),

• στην Παραλιακή Ζώνη Πα2α αυξάνεται από 6 σε 12 (επιτρεπόμενο ύψος 50μ.),

• στην Παραλιακή Ζώνη Πα4α αυξάνεται από 4 σε 12 ορόφους (επιτρεπόμενο ύψος 50μ.),

• στην Ειδική Περιοχή μεταξύ του Παλιού και Νέου Λιμανιού αυξάνεται σε 30 ορόφους (επιτρεπόμενο ύψος 120μ.),

• στην Περιοχή μεταξύ Παλιού & Νέου Λιμανιού (Βα 6-ΒΕ6) αυξάνεται σε 6 ορόφους (επιτρεπόμενο ύψος 30μ.) για προώθηση εγκαταστάσεων έρευνας και καινοτομίας.

Αναβάθμιση της οδού Ανεξαρτησίας

Άλλη μια σημαντική πρόνοια του Σχεδίου αφορά την οδό Ανεξαρτησίας και την λεωφόρο 28ης Οκτωβρίου οι οποίες συμπεριλαμβάνονται ως περιοχές Αισθητικής και Ποιοτικής Αναβάθμισης, κα΄τι που σημαίνει ότι δεν εφαρμόζονται τα πολεοδομικά κίνητρα.

Η εφαρμογή της συγκεκριμένης εισήγησης αναμένεται να συμβάλει στην αισθητική αναβάθμιση των δρόμων αυτών «με αντικατάσταση των υφιστάμενων παλαιών κτηρίων και στη δημιουργία οπτικών φυγών / ανοιγμάτων προς τη θάλασσα, για αποφυγή της συνεχούς δόμησης κατά μήκος της παραλίας και αύξηση του ελεύθερου χώρου στο επίπεδο του ισογείου». Η προτεινόμενη τροποποίηση περιλαμβάνει και το μεγαλύτερο τμήμα του εμπορικού δρόμου της Οδού Ανεξαρτησίας, το οποίο αναμένεται να συμβάλει στην ενδυνάμωση του εμπορικού / οικονομικού χαρακτήρα της κεντρικής εμπορικής περιοχής της Λεμεσού.

Εφαρμόστε το ΣΒΑΚ

Το Τμήμα Περιβάλλοντος θέτει σημαντικούς περιβαλλοντικούς όρους τους οποίους το Πολεοδομικό Συμβούλιο και το Υπ. Εσωτερικών καλούνται να αξιολογήσουν και να εφαρμόσουν.

Πιο συγκεκριμένα, τίθεται ως όρος η εφαρμογή των αποτελεσμάτων του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας Λεμεσού (ΣΒΑΚ) για ενθάρρυνση της πεζοκίνησης, της ποδηλατοκίνησης και της κίνησης με μέσα μαζικής μεταφοράς (λεωφορειολωρίδες).

Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η δημιουργία σταθμού λεωφορείων στο κέντρο.

Γίνεται επίσης εισήγηση για επανεξέταση των πολεοδομικών κινήτρων σε σχέση με τη δημιουργία δημόσιων χώρων στάθμευσης για αύξηση του συντελεστή δόμησης σε ενιαίες και οργανωμένες αναπτύξεις σε μεγάλα τεμάχια, ειδικά στην περιοχή μεταξύ του παλαιού και νέου Λιμανιού.

Προτείνεται ακόμα, η ενίσχυση της πρόνοιας για τη δημιουργία χώρων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Πέραν των χώρων στάθμευσης και τα πρατηρίων πετρελαιοειδών να τίθεται ως υποχρέωση σε άλλους ιδιωτικούς χώρους περιλαμβανομένων των υπεραγορών, εμπορικών κέντρων και άλλων αναπτύξεων με πυκνή παρουσία πολιτών.

Ευθύνες του Δήμου Λεμεσού

Ως ουσιώδεις όρος στο Σχέδιο Κέντρου, αναφέρεται η ευθύνη του Δήμου Λεμεσού σε συνεργασία με το Τμήμα Αναπτύξεως Υδάτων να υλοποιήσει τα έργα που να λάβουν υπόψη την ευπάθεια της περιοχής του ποταμού Γαρύλλη σε πλημμύρες λόγω των βροχών και δυνητικής ανεπάρκειας των υφιστάμενων καναλιών απορροής να μεταφέρουν στη θάλασσα της όγκους νερού που συσσωρεύονται.

Γίνεται ακόμα εισήγηση εκπόνησης μελέτης για καθορισμό πολεοδομικών μέτρων για την εξασφάλιση κατάλληλων χώρων τοποθέτησης απορριμμάτων σε κτίρια καθώς και πρόβλεψη χώρων για την οριοθέτηση κεντρικών σημείων απόθεσης ανακυκλώσιμων υλικών.

Φωτογραφία: Υβόννη Ζαχαρίου

Powered by caffe nero

Μην το χάσεις

Journal

Δείτε επίσης